-Denne bilen kom til Norge med tyskerene i 1940 og ble brukt av Wehrmacht i krigshandlinger i Norge. Nå skal bilen bli med i den nye filmen ”Kampen om tungtvannet” som NRK skal produsere, forteller Morten Grorud fra Rudshøgda. Han eier flere meget spesielle militære kjøretøyer fra andre verdenskrig. Bilmagasinet fikk en tur i en åpen Opel fra 1936.

Hvis denne bilen kunne snakke hadde vi nok blitt målløse når vi hadde hørt hva denne bilen har vært med om som stabsbil hos tyskerne i det okkuperte Norge fra 1940 til 1945. Tyskerne hadde med seg mange biler til Norge, og nettopp disse Opel Olympia var populære fordi de var enkle og robuste. De hadde problemer med forstillingen på disse bilene, men ellers var de driftsikre til sitt bruk. Opel Olympia var den første produserte bilen med selvbærende karosseri i 1935. Bilen hadde også mekaniske vaierbremser, da hydrauliske bremser ikke kom før i 1938. Motoren er en 1,3 liters, fire sylindret på 26 hestekrefter, og bilen veier 850 kg. Med en bredde på 1,42 meter og en akselavstand på 2,30 meter var bilen meget populær hos tyske Wehrmacht.

30082011(002)Fikk bilen hjem i plastposer

Morten Grorud er viden kjent for sin dyktighet når det kommer til å restaurere biler. Ingen ting er umulig, og da denne muligheten til å kjøpe denne sjeldne Opel Cabriocoachen kom i 2011, måtte Morten slå til. –Jeg hadde visst om bilen i mange år og at den stod nedplukket på Hamar, forteller Morten. Han kan fortelle videre at bilen ble registrert første gang etter krigen den 5. mars 1947 på en gårdbruker på Lunner på Hadeland. Bilens videre historikk er uviss etter at den ble avregistrert i 1964, men den kom til Hamar hvor det ble stående som et nedplukket objekt før Morten fikk kjøpt den i 2011. –Jeg så av lakkeringen at denne var brukt i krigen fordi det var en sivil bil som var lakkert utvendig i grått. Det var slik de gjorde det, forteller Morten Grorud. Da Morten fikk bilen hjem var bilen nedplukket, men den originale motoren fulgte med, så bilen har ”matching numbers” som det heter. Det er også unikt når det gjelder en så gammel bil. Bilen ble levert i kasser og plastposer, så det ble et skikkelig puslespill å sortere deler.

DIGITAL CAMERAReservehjul fra bilen var ny i 1936!

Morten fikk tak i en delekatalog, og arbeidet med å sortere deler og lage en fremdriftsplan for bilen startet. Bakparten og innerskjermene var skjært av, så Morten måtte ordne det før tilpassing av dører og retting av karosseri. Bilen ble lakkert sivilt grønn innvendig som den skal være og militært grå utvendig. Bilen er også lakkert under. Motoren er urørt, bare byttet forgasser før den ble startet opp. –Den største jobben ble retting av skjermer, forteller Morten. De var veldig bulkete. Instrumenteringen og interiøret var komplett, og da det var påsydd varetrekk på setene har stoffet klart seg veldig godt. Det skal bare renses forsiktig. Kalesjen er ødelagt så der skal Morten få produsert en ny. Nye dekk til bilen ble skaffet i Oslo, mens reservehjulet av merke Weith er originalt av gammelt tysk fabrikat. Nå mangler Morten å montere retningsvisere og litt småtteri for å få den komplett. Det elektriske må også ses over.

DIGITAL CAMERASkal medvirke i ny NRK-serie

Det er en imponerende jobb Morten Grorud har nedlagt på denne 1936 Opel Olympia Cabriocoach fra krigens dager. Til tross for delekataloger er det mye han ikke har hatt bilder av som han har måttet bruke sunn fornuft og erfaring for å få til. Morten Grorud har også lånt bort biler til den svenske krigsfilmen ”Gränsen”, og nå har NRK tatt kontakt og vil låne biler til den nye serien fra Rjukan om tungtvannsabotasjen på Vemork. Innspilling skjer i januar 2014. Morten Grorud låner gjerne bort sine klenodier til film og TV, men han vil være på settet selv.- Je slæpp dom itte ta syne!, sier Morten. Forstålig nok da det dreier seg om dyre biler. Tekst og foto: Tommy Hermanrud for bilmagasinet.no

DIGITAL CAMERADIGITAL CAMERA