VW-fabrikken i Zwickau – som blir gruppens viktigste anlegg for produksjon av elbiler – har nå produsert 200 forserie-eksemplarer av den første modellen i selskapets nye ID-serie.

Tekst: Sven Furuly, Foto: VW Presse

Arbeidet med å bygge om den store bilfabrikken i Zwickau i Tyskland fra å produsere bilmodeller utstyrt med forbrenningsmotorer, til å bli en fabrikk for elbiler, tok til allerede tidlig i 2018. Fra å produsere dagens Golf- og Golf Stasjonsvogn-generasjoner skal fabrikken fra slutten av 2019 kun konsentrere seg om produksjon av ID.3 1ST og etter hver andre modeller basert på MEB plattformen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Samtidig med at VW har åpnet for reservasjon av den nye elbilen er det første 200 eksemplarene av ID.3 produsert ved fabrikken i Zwickau. VW har investert mer enn 1 milliard euro i å bygge om og tilpasse fabrikken og utdanne de ansatte til elbil-produksjon. Så langt har arbeidet gått etter planen, og halvparten av de planlagte 1500 produksjons-robotene er allerede operative, og nå er det lakkeringsverkstedet som gjennomgår en ombygging.

VW fabrikken i Zwickau utbygges nå til å kunne produsere 330 000 elbiler årlig allerede fra slutten av 2020

Målet er å produsere 1500 biler daglig – fordelt på både VW og andre merker innenfor VW-konsernet. Dette innebærer at de konseptbilene vi har sett fra Audi, Seat og Skoda – som er basert på MEB-plattformen – alle skal bygges i Zwickau. Samlet årsproduksjon er planlagt å være 330 000 elbiler årlig når full produksjon er i gang mot slutten av 2020 – og fabrikken kun produserer elbiler. VW har som mål å produsere til sammen 1 million elbiler årlig sammenlagt for alle VW-fabrikker over hele verden fra 2025.

Thomas Ulbrich, styremedlem i VW e-Mobility gruppe, sitter bak rattet i et eksemplar av MEB-plattformen

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev