VW-fabrikken i Zwickau – som blir gruppens viktigste anlegg for produksjon av elbiler – har nå produsert 200 forserie-eksemplarer av den første modellen i selskapets nye ID-serie.

Tekst: Sven Furuly, Foto: VW Presse

Arbeidet med å bygge om den store bilfabrikken i Zwickau i Tyskland fra å produsere bilmodeller utstyrt med forbrenningsmotorer, til å bli en fabrikk for elbiler, tok til allerede tidlig i 2018. Fra å produsere dagens Golf- og Golf Stasjonsvogn-generasjoner skal fabrikken fra slutten av 2019 kun konsentrere seg om produksjon av ID.3 1ST og etter hver andre modeller basert på MEB plattformen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Samtidig med at VW har åpnet for reservasjon av den nye elbilen er det første 200 eksemplarene av ID.3 produsert ved fabrikken i Zwickau. VW har investert mer enn 1 milliard euro i å bygge om og tilpasse fabrikken og utdanne de ansatte til elbil-produksjon. Så langt har arbeidet gått etter planen, og halvparten av de planlagte 1500 produksjons-robotene er allerede operative, og nå er det lakkeringsverkstedet som gjennomgår en ombygging.

VW fabrikken i Zwickau utbygges nå til å kunne produsere 330 000 elbiler årlig allerede fra slutten av 2020

Målet er å produsere 1500 biler daglig – fordelt på både VW og andre merker innenfor VW-konsernet. Dette innebærer at de konseptbilene vi har sett fra Audi, Seat og Skoda – som er basert på MEB-plattformen – alle skal bygges i Zwickau. Samlet årsproduksjon er planlagt å være 330 000 elbiler årlig når full produksjon er i gang mot slutten av 2020 – og fabrikken kun produserer elbiler. VW har som mål å produsere til sammen 1 million elbiler årlig sammenlagt for alle VW-fabrikker over hele verden fra 2025.

Thomas Ulbrich, styremedlem i VW e-Mobility gruppe, sitter bak rattet i et eksemplar av MEB-plattformen

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev