Genéve var arena for lansering av fjerde generasjon av denne modellen, som kommer i salg med dieselmotorer over hele Europa fra midten av 2019. En elektrisk utgave, basert på SsangYong e-SIV-konseptet, skal deretter lanseres.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Med 2019-utgaven av Korando SUV-en lanserer koreanske SsangYong en helt nyutviklet bil med nytt og moderne utvendig design, en raffinert og romslig kupé i førsteklasses kvalitet. De kommer med forbedrede førerassistanse- og sikkerhetssystemer, samt toppmoderne tilkoblingsmuligheter. Til å begynne med leveres Korando med to ulike forbrenningsmotorer, mens en elektrisk utgave forventes å være produksjonsklar i løpet av 2019.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

De to ulike Euro6 D-motorerene er en helt ny 1,5-liters GDI-turbobensinmotor og en 1,6-liters dieselmotor. Den nye, balanserte stillegående 1,5-liters GDI-turbobensinmotoren har et slagvolum på 1497 cm3, og leverer en maksimal effekt på 163 hk og et maksimalt dreiemoment på 280 Nm . CO2-utslippet er på 146 g/km. Den svært økonomiske, kraftige og rene 1,6-liters dieselmotoren leverer en maksimal effekt på 136 hk og har et dreiemoment som når 324 Nm allerede ved 1500 o/min for automatmodellen. CO2-utslippet er på 115 g/km for denne motoren.

LES OGSÅ: SsangYong Korando kan bli en av de første elektriske SUV’ene på markedet

En Korando utstyrt med denne dieselmotoren i kombinasjon med automatgir har en tillatt tilhengervekt på 2000 kg, mens det for utgaven med manuelt gir eller bensinmotor er begrenset til 1500 kg. Begge motoralternativene har en automatisk start/stopp-funksjon på de tohjulsdrevne Korando-modellene med 6-trinns manuell girkasse eller 6-trinns Aisin-automatgirkasse.

Attraktivt design, gode tekniske løsninger og firehjulsdrift er argumenter som taler for Korando

Det moderne utseendet er ment å appellere til en ungdommelig kundeprofil, men bilen er likevel svært praktisk og passer behovene til dagens familier. Korando er blitt lengre, bredere, og har lengre akselavstand enn forgjengeren. Bagasjekapasiteten strekker seg fra 551 liter når alle setene er oppreist, til imponerende 1248 liter når baksetene er slått ned.

Innvendig har den romslige kupeen bedre takhøyde og mer plass i baksetene enn konkurrentene, og et tvers gjennom høyteknologisk og eksklusivt preg. Den er også førerorientert med en rekke funksjoner som gir all nødvendig informasjon, for eksempel 8-tommers lydsystem og 9-tommers LCD-fargeskjerm med dobbel navigasjon.

Høy bakkeklaring, firehjulsdrift og tilhengervekt på inntil 2 tonn kjennetegner den nye Korando

SsangYong har utviklet og produsert SUV-er og firehjulsdrevne biler i mer enn 60 år, og den fjerde generasjonen av Korando drar stor nytte av denne lange erfaringen. Den norske importøren forteller til Bilmagasinet at Korando kommer til å ha en konkurransedyktig pris når den lanseres til sommeren.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev