Jeep-modellen Compass står for mer enn førti prosent av merkets samlede salg i Europa. Nå kommer en ny utgave av den populære terrengbilen – med ladehybrid drivlinje.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Stellantis

Ikke mindre enn fire år før Compass ble satt i produksjon, så jeg en spennende konseptbil på bilutstillingen North American International Automobil Show i Detroit. Det var i 2002, og viste tydelig den modellen som ble lansert som produksjonsmodell på den samme bilutstillingen i 2006. Modellen var umiskjennelig en Jeep med sine sju ribber i grillen og de klassiske runde lyktene fra CJ-serien. Likevel var den noe helt nytt fra Jeep. Med forhjulsdrift, lavere bakkeklaring og et mer kombi-kupé liknede utseende hadde den Jeep-førstegangskjøpere som sin hovedmålgruppe. Den ble en umiddelbar suksess. Noen år senere fikk Compass en facelift – i ordets rette forstand – og fikk et mer modent og eksklusivt utseende over den samme tekniske plattformen.

Med sine runde lykter og grill med sju ribber er Compass tydelig i sitt slektskap til den øvrige Jeep-familien da den ble lansert i 2006.

Den andre Jeep Compass generasjonen debuterte på Los Angeles International Auto Show i november 2016. Denne utgaven bygde på en helt ny plattform, som i realiteten var en strekt utgave av den mindre Renegade-modellen. I motsetning til den første generasjonen – som ført ble tilgjengelig med firehjulsdrift etter flere år i produksjon – ble 2017-modellen levert med både forhjulsdrift og firehjulsdrift fra første dag. Compass for både de europeiske markedene og Nord-Amerika ble produsert ved FCA-gruppens fabrikk i Melfi i Italia. Særlig utgavene med dieselmotor, i variantene 1.6L  Multijet II og 2.0L Multijet II var populære i Sør-Europa til å begynne med. Senere ble modellen utstyrt med en hybrid drivlinje der en FCA elektromotor på 61 hk benyttes, og resultatet er blitt at hver fjerde solgte Jeep Compass i Europa nå er en plugin-hybrid.

Den andre Compass-generasjonen er barskere og ble introdusert med firehjulsdrift fra første stund. Senere kom en utgave med plugin-hybrid.

Også den nye Jeep Compass som nå lanseres kombinerer de to viktige kjennetegnene for den moderne Jeep: Både et kjøretøy bygd for offroad-eventyr og en bil for storbyens trafikk. Som sine forgjengere kommer også den nye Compass-generasjonen med et stort utvalg av forbrenningsmotorer og drivlinjer der en ladehybrid utgjør et viktig element for å redusere CO2-utslippet. Kombinasjonen av et kjøretøy som kan brukes uten begrensninger i terrenget, men med 100% elektrisk drift i en bykjerne, har vist seg populært blant kjøperne. Ikke minst i Italia der Compass 4xe-utgaven er den mest solgte ladehybriden i landet. Den nye Compass er også den første Jeep-modellen i Europa som tilbyr nivå 2 autonom kjøring og et stort antall førerassistanse-systemer. Blant disse finner vi nå fartsholder med automatisk avstandskontroll og kjørefelt-assistent.

Den nye Compass 2021 har fått en rekke nye førerassistanse-systemer, har et høyt utstyrsnivå, samt de klassiske terreng-egenskapene til Jeep.

De nye Compass-modellene, der de to ladehybrid-utgavene med henholdsvis  190 og 240 hk, skal også lanseres i Norge i løpet av året. Priser er ikke kjent, men den rimeligste utgaven av dagens Jeep Compass 4xe ladehybrid har en grunnpris på 442 900 kroner.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev