Hvorfor overtok selskapet bak Subaru i Norge, Gill-Gruppen, nylig agenturet på SsangYong? Nå får vi svaret: Merket lanserer en ny elektrisk SUV

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Visst kan det koreanske bilmerket by på flere firehjulsdrevne biler som er både kraftige og praktiske, men appell til å bli noen storselgere er det få SsangYong modeller som hittil har hatt. Som merke har det også ligget i skyggen av de to store koreanske merkene Hyundai og Kia.  Likevel overtok den norske Gill-Gruppen, som også er Subaru-importør, agenturet for SsangYong i 2017. En nærliggende tanke var at det koreanske merket, med sine reale SUV’er og en pickuper, ville være et fint supplement til Subaru ute i det norske forhandlerapparatet.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Nyheten om at SsangYong nå skal presentere en helt ny utgave av SUV’en Korando på bilutstillingen i Géneve i mars, og at den også skal komme i en hel-elektrisk utgave, forklarer den fornyede interessen for SsangYong i Norge. Modellen slippes først med to tradisjonelle motorvarianter, en 1,5 liters bensinturbo og en 1,6 liters dieselmotor. Disse kommer i salg på det europeiske markedet allerede til sommeren. Det er naturligvis den elektriske varianten – planlagt lansert i 2020 – som er den virkelig interessante modellen for Norge.

                    Konseptbilen e-SIV EV ble vist i Géneve i 2018, med en oppgitt rekkevidde på 450 km

                    Bilen vil få en elektrisk drivlinje tilsvarende den som ble presentert for første gang under fjorårets bilutstilling i Géneve. Konseptbilen ”e-SIV concept” ga oss en indikasjon på veien videre for SsangYong. Den utstilte bilen hadde en drivlinje og batteripakke som i følge informasjon fra SsangYong ga bilen en rekkevidde på 450 km. Mer informasjon om den nye Korando – som er en mellomstor SUV – vil ikke være tilgjengelig før bilutstillingen åpner i mars, men alt tyder på at mesteparten av konseptbilens design er videreført til produksjonsmodellen.

                    Det er ventet at den nye Korando vil få et design som ligger tett opp mot konseptbilen fra 2018

                    For øyeblikket er SsangYong det eneste koreanske bilmerket uten en elektrisk bil på programmet, og det arbeides under høytrykk for å nå markedet raskt. Valg av en elektrisk SUV som første modell er også en strategisk viktig posisjonering – i dette segmentet finnes det foreløpig ingen rimelige elektriske biler.