Med den nye SUV-modellen Kamiq inntar Skoda for første gang det sterkt voksende mini crossover- segmentet, der høy bakkeklaring og en mer oversiktlig førerplass kombineres med kompaktbilens smidighet.

Tekst: Walter Wuttke og Sven Furuly, Foto: Amp

Med sin lengde på 4,24 meter er dette siste tilskuddet til Skoda SUV-programmet atskillig mindre enn både den mellomstore Karoq og den store og svært rommelige Kodiaq. Om du synes navnene er forvirrende like, så er vi to om å tenke dette. Kanskje markedsavdelingen synes det er fint å ha navn som danner en ”familie”, og det har faktisk flyttet blikket mot Arktis for å la seg inspirere, men akk så vanskelige å skille de fra hverandre i dagligtale. Nå skriver vi at Kamiq flytter Skoda for første gang ned i det sterkt voksende ”mini” Crossover-segmentet, men dette er en påstand som er både rett og feil til samme tid. Det er nemlig bare to cm forskjell i lengden på den nye Kamiq og den tidligere Skoda-suksessen Yeti.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Den store forskjellen på den rykende ferske Kamiq og den aldrende Yeti er det moderne og Lifestyle-orienterte designet. Med en europeisk vekst på 13% de siste to årene, er det ikke tvil om at ”Urban SUV’ene” utgjør både et voksende- og et svært viktig marked for bilprodusentene. Der Yeti brakte med seg den høye og kantede formen fra historiske terrengbiler, har Kamiq en mer kupé-liknede form. Den er ikke bare kortere enn sine større ”brødre”, men har også et mer kompakt designuttrykk. Samtidig gir den økte bakkeklaringen og de store hjulene – den kan bestilles med helt opp til 18” – et kraftfullt og dynamisk uttrykk. Fronten er også noe helt for seg selv: Dette er den første Skoda-modellen som har fått horisontalt delte hovedlykter der en smal øvre lys-stripe benyttes som kjørelys, mens LED-hovelykten er plassert lenger ned.

Skoda Kamiq har atskillig mer avrunede former, et mer moderne design, og bedre plass enn gamle Yeti 

Den høye sitteposisjonen gir et bekvemt og lett innsteg i bilen, samtidig som utsynet blir godt og det ergonomiske er vel ivaretatt. Kamiq er bygd på den nyeste plattformen til VW-konsernet, og denne er konstruert for blant annet å gi så stor innvendig plass som mulig. Dette kommer særlig baksetepassasjerene til gode, og det er ingen annen SUV i denne klassen som kan måle seg med Kamiq på dette området. Hele interiøret bringer med seg en påkostet atmosfære. Materialvalgene er gode og monteringskvaliten ligger på et nivå som nærmer seg premium, ikke minst dersom man velger (mot et pristillegg) amience-belysning, dekorlister og sømmer i kontrastfarge. Setene har en god utforming med fast sittepute og god sidestøtte. Elektrisk manøvrering av førersetet og automatisk klimaanlegg bidrar også til et høyt komfortnivå. Bagasjerommet har et volum på 400 liter som økes til inntil 1395 liter ved å slå ned bakseteryggene. Mot et pristillegg er det også mulig å bestille nedfellbar seterygg på det fremre passasjersetet. Dette gir mulighet for å transportere gjenstander med en lengde på inntil 2,4 meter.

Det er lagt vekt på høyverdige materialer og god monteringskvalitet, men seter som dette er ekstrautstyr

Som en ”Urban Suv” er det lite fokus på terreng-egenskaper, men bilens gode bakkeklaring kan være god å ha i jakten på dårlige brøytede parkeringsplasser i en storby som Oslo vinterstid. Fjæring og hjuloppheng er avstemt for å gi Kamiq en fin blanding av det sportslige og det komfortable. Bilen leveres kun med forhjulsdrift, og som den viktigste motoren i bilen finner vi den tre-sylindrede 1-liters motoren som vi allerede har kjørt i både VW T-Cross og Seat Ibiza FR fra VW-konsernet. Motoren kommer i to ulike effekter, 90 hk og 115 hk. Ikke spesielt aktuell i Norge er 1,6 liters dieselmotoren på 115 hk, og heller ikke den tre-sylindrede utgaven av bensinmotoren som er modifisert til gassdrift har appell til norske kjøpere. Den tre-sylindrede bensinmotoren på 115 hk har 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan bestilles med 7-trinns DSG automatisert girkasse. Motoren trekker fint og gir bilen en akselerasjon fra 0-100 km/t på 9,9 sekunder og en toppfart på 194 km/t. Tallene avslører at Kamiq er langt fra noen landeveissprinter, men samtidig opplever man at bilen har nok trekkraft i de fleste situasjoner. I motsetning til mange tre-sylindrede motorer har den et lavt støynivå, og spesielt i kombinasjon med DSG–girkassen låter den uanstrengt og harmonisk. Også den manuelle girkassen fungerer bra, men krever kjappe håndbevegelser for å holde tempoet oppe underveis.

Bagasjerommet har et volum på 400 liter, men kan økes til 1395 liter ved å slå ned hele baksetet

Når det gjelder bensinforbruk er den lille en-liters motoren et hyggelig bekjentskap, og under de første testkjøringene i Frankrike, der fartsgrensen er 130 km/t, fikk vi et forbruk på 0,6 liter/mil ved blandet kjøring. Ved motorveikjøring oppleves vindsuset og støy fra underlaget lavt i hastigheter som er aktuelle i Norge. Først over 130 km/t ble støy fra fartsvinden mer fremtredende – men uten å verre ubehagelig høy. Både fører og passasjer kan glede seg over multimedia-anlegg med rike tilkoblingsmuligheter. Kamiq tilbyr mulighet for innebygd eSIM-kort og SmartLink+ for trådløs kobling mellom bil og smart-telefon. Virtual Cockpit er et spennende tilvalg, og Kamiq kan også leveres med en rekke avanserte førerassistanse-systemer, inkludert stemmestyring av flere funksjoner. Omfanget av hva som er standardutstyr avhenger av hvilken utstyrsgrad man velger, Ambition eller Style.

Fjæringskomforten er fin og balansert, støynivået lavt, og et bensinforbruk under testen på 0,6 l/mil er bra

Skoda Kamiq blir lansert i Tyskland 21. september og i Norge i oktober. Priser og spesifikasjoner for det norske markedet er foreløpig ikke klare, men regn med at rimeligste utgave med 95 hk motor vi får en grunnpris i området rundt 250 000 kroner.

Grunndata: Skoda Kamiq

Motor:                                     3 syl bensin 999 ccm

Drivstoff:                                 Bensin

Motoreffekt:                            115 hk (85 kW)

Dreiemoment:                        200 Nm fra 2000 – 3500

Blandet forbruk:                      0,50 liter/mil (WLTP)

CO2-utslipp:                           113 gram/km (Euro 6d Temp)

Toppfart:                                 194 km/t

Aks. 0-100 km/t:                     9,9 sek

Egenvekt u/fører:                  1231 kg

Nyttelast:                                557 kg

Totalvekt:                               1788 kg

Maks tilhengervekt:               1100 kg

Mål (LxBxH):                         4240 x1790 x 1550 mm

Akselavstand:                       2650 mm

Bagasjerom min/max            400/1395 liter

Pris (rimeligste):                   Ikke bestemt

Pris (som testet):                  Ikke bestemt

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev