En ny sporty versjon av den kompakte småbilen Opel Adam har verdenspremiere på den store internasjonale bilutstillingen i Genéve. Høy effekt og kraftig dreiemoment gir solide prestasjoner.
Bilen som står utstilt i Genéve er en konseptbil, men er svært nær opp til den kommende produksjonsmodellen. En ny versjon av Opels 1,4-liters bensinturbomotor sørger for å gjøre Opel Adam til et lite råskinn med 150 hestekrefter og et dreiemoment på 220 newtonmeter. Sammenlignet med dagens 1,4-liter uten pustehjelp, leverer dermed Adam S i realiteten 50% flere hestekrefter og 70% høyere dreiemoment. Drivlinjen inkluderer en sekstrinns manuell girkasse, med en utveksling som sørger for at 150-hesteren gir Opel Adam S en toppfart over 220 kilometer i timen. Noen akselerasjonstider er foreløpig ikke oppgitt.
Motoren har variable ventiltider og turboen er integrert i eksosmanifolden for å redusere vekt og gjøre den nye drivlinjen så kompakt som mulig. Adam S er utstyrt med Start/Stopp-teknologi og motoren oppfyller selvsagt utslippskravene i Euro 6. Ingeniørene har også spesialtilpasset chassiset for å gi Adam S en mer direkte og skarpere styring samtidig som den har fått oppgraderte bremser fra OPC med 16-tommers skiver foran, og 15-tommers skiver bak. De nye 18-tommers felgene er utstyrt med dekk i dimensjonen 225/35.
Utstillingsbilen i Genève er rød med antrasittgrått tak og en spesialdesignet hekkspoiler. I tillegg har Adam S en rekke tøffe eksteriørdetaljer og en ny frontspoiler, som sammen med sideskjørt og en redesignet støtfanger bak understreker det sportslige uttrykket. Innvendig er det sportsseter fra Recaro i Morrocana og skinn. Det er også røde skinndetaljer på ratt, girkule, håndbrekk.