Elbilinteresserte nordmenn flest har fått med seg Byton, og noen har hørt om Nio. Begge merker representerer mye av filosofien og entreprenørskapet til Tesla. Nå har Nio startet utlevering av sin andre serieproduserte modell.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress og Nio

Det kinesiske elbilmerket Nio er allerede blitt omtalt av europeiske medier som et merke med et stort potensial. I likhet med Byton, som presenterte sin prototype for norsk presse i Oslo allerede sommeren 2018, er også Nio et ungt selskap med et globalt team. Nio ble etablert i 2014 og har nå over ni tusen ansatte. I likhet med Byton har selskapet sentra for design, utvikling og produksjon over hele verden. Foruten anlegg i Shanghai og Beijing finner vi avdelinger i Müchen, London, San Jose og på sju andre steder.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Nio startet leveranser av sin første bilmodell, ES8, den 28. juni i fjor. Dette flaggskipet er blitt møtt med stor interesse i Kina, og har en topp moderne og effektiv plattform. Forut for denne hadde Nio konstruert flere ulike drivlinjer. I 2016 presenterte lanserte Nio modellen EP9, en av verdens raskeste elbiler. EP9 satte ny banerekord for elektriske biler på Nürburgring Nordschleife og tre andre verdenskjente racerbaner i 2018. Rekorden på Nürburgring har stått inntil 3. Juni i år, da den ble slått av Volkswagen ID R. Det er imidlertid viktig å være klar over at Nio EP9 var en gateregistrert bil, mens VW har overtatt rekorden med en spesialbygd racerbil.

Karosseriet er bygd helt i aluminium og bidrar til å gi Nio ES6 gode kjøreegenskaper, rask aks og høy toppfart

Nio presenterte sin andre bilmodell beregnet for masseproduksjon den 15. Desember 2018, og det er denne som nå er i full produksjon og dee første eksemplarene ble utlevert til kunder i Beijing, Shanghai og Guangzhou går, den 18. Juni. Modellen, med betegnelsen ES6, er en fem-seters SUV med både høye prestasjoner og lang rekkevidde. Den er en avansert konstruksjon der både aluminium og karbonforsterket plast inngår i plattform og karosseri. Den firehjulsdrevne elbilen er utstyrt med to motorer som har en samlet effekt på maksimalt 544 hk (160 + 240 kW). Den kommer med flere ulike batteripakker, der den største er på 84 kWh.

Den andre Nio-modellen, ES6, er en SUV med firehjulsdrift, plass til 5 personer og en rekkevidde på 510 km

Nio ES6 har en maksimal rekkevidde på 510 km målt etter NEDC-normen, og har imponerende tekniske spesifikasjoner. Akslerasjon fra 0-100 km/t går på 4,7 sekunder, den bremser fra hundre til null på 33,9 meter, den er utstyrt med aktiv luftfjæring (Premier Edition Modellen) og har en toppfart på 200 km/t . At Nio har tatt sin oppgave svært seriøst finner vi flere eksempler på. Bremsekalipterne er i aluminium, har fire stempler og kommer fra Brembo. Dekkene er Pirelli P-Zero, og takket være et karosseri helt bygd av aluminium har ES6 et lavt tyngdepunkt og engasjerende kjøreegenskaper.

Interiøret i Nio er noe mer konservativt enn det vi finner i Tesla og Byton, men designet er tillitsvekkende

I likhet med Tesla og den kommende Byton M-Byte er Nio ES6 utstyrt med ”Nio Pilot” førerassistansesystemer med mange autonome funksjoner. På et punkt skiller Nio seg imidlertid fra alle konkurrenter, og det er de fire lademulighetene Nio tilbyr. Foruten ordinær ladning hjemme, kan eierne ved hjelp av en app finne hurtigladestasjoner over hele Kina. Men Nio stopper ikke der: Ved hjelp av app’en er de to helt nye muligheter for ladning: Enten ved å bestille plass for utskifting av batteriet til et nytt som er fulladet på bare tre minutter, eller tilkalle en mobil ladeservice som hurtiglader bilen der den står.

Nio tilbyr ekspress-hurtigladning der bilen står. Ved hjelp av appen tilkaller eieren en mobil ladeenhet

De første 6000 bilene som blir utlevert innen utgangen av juni er alle den høyest utstyrte og dyreste toppmodellen ”Premier Edition”. Den koster ca 600 000 kroner, men kvalifiserer til en refusjon fra kinesiske myndigheter. For rene elbiler med en rekkevidde på over 400 km er denne i dag ca 60 000 kroner, men er planlagt redusert til det halve i løpet av året. Standardmodellen, som får lavere motoreffekt og et batteri på 70 kWh, har en grunnpris på ca 450 000 kroner før subsidier. Foreløpig prioriterer Nia kun leveranser i Kina, men det er ventet at de første eksportmarkedene blir åpnet ved årsskiftet 2019/2020.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev