Som det første markedet utenfor Kina ble 6. mai 2021 dagen for introduksjonen av bilmerket Nio i Norge. Et merke som først og fremst lanserer en spennende mulighet for et 3-minutters batteriskift underveis på turen.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Nio

Visjonene om et nytt og bærekraftig elbilmerke tok form i hodet til entreprenøren William Li i 2011. Men han ville mye mer enn bare å lage nok en bil med en teknologi som var til forveksling lik konkurrentene. Tanker ble til handling, og selskapet ble etablert i 2014. Det har som visjon å skape enn gledesfylt livsstil gjennom å tilby smarte, elektriske biler med høye ytelser og best mulige brukeropplevelser. I løpet av noen få hektiske år har NIO oppfylt mange av sine tidlige visjoner. På vei mot lanseringen av sin første bilmodell, ES8 i 2017, har selskapet etablert forsknings- og produksjonssentra i Shanghai, Hefei, Beijing, San Jose, Oxford og i Munchen. Siden lanseringen av ES8 har NIO etablert et landsdekkende brukernettverk i Kina.

De første kinesiske kundene fikk levert den store 7-seters SUV’en ES8 i midten av 2018. Batteriene kommer fra CATL, en av verdens ledende produsenter av elbil-batterier, og nettopp batteriene er, om ikke revolusjonerende i seg selv, definitivt det som gjør NIO til en svært spennende nykommer. NIO-bilene er utstyrt med et batteri som lett kan skiftes ut når det er tomt for strøm, og du behøver heller ikke å kjøpe bilens batteri om du ønsker en lavest mulig anskaffelsespris. Tanken om å skifte ut et nesten utladet batteri med et fullladet i løpet av få minutter er ikke ny. Både Renault og Tesla gjennomførte for mange år siden slike pilotprosjekter, men uten å lykkes. Trolig var det begge for tidlige ute, og William Li forteller på den digitale pressekonferansen som Bilmagasinet deltok i den 6. mai, at NIO har hatt stor suksess med dette i Kina der det er solgt mer enn ti tusen NIO.

Ut på hytta med en elbil som ikke bare har god plass og lang rekkevidde, men som også tilbyr en unik mulighet til å skifte ut et batteri tomt for strøm til et fulladet på bare tre minutter.

Norske elbilkjøpere er opptatt av rekkevidde og god ladehastighet. Begge deler spiller en viktig rolle for at elbilen skal overta rollen som familiens hovedbil. Tesla har gjennom en årrekke tilbudt både lang rekkevidde og et stadig økende nett av hurtigladere som er reservert for kun dette merket. Alle andre må stå i kø foran ladestasjonene når det er behov for påfyll av strøm underveis. Og denne ventetiden har vist seg å være lang på populære utfartshelger og i den mest hektiske ferietiden. Fremfor å vente til de ulike strømselskapene bygger ut nok stasjoner, kan NIO være elbilen som er svaret på alle drømmer. Batteriet er på 100 kWh og i den store SUV’en med sju sitteplasser gir dette en rekkevidde på inntil 500 km målt etter WLTP-normen. Ombordladeren støtter inntil 7 kW ved hjemmelading fra 240 V, og ved en hurtigladestasjon er maks ladekapasitet 180 kW. Det vil si at batteriet lades fra 20-80% på 30 minutter – slik vi er vant til fra en rekke premium elbiler i dag.

En stor SUV står høyt på ønskelisten til mange nordmenn, og ES8 kommer til Norge i august. Ingen priser er publisert, men importøren slår fast at det skal bli en svær konkurransedyktig elbil.

NIO-eieren har et tredje valg – og vi tipper dette raskt kan bli noe mange elbileiere kommer til å sette stor pris på. Ved å kjøre inn på en av NIO’s byttestasjoner kan batteriet raskt skiftes ut med et som er fulladet. Det tar kun tre minutter, og i Kina har de 10 000 brukerne 200 slike byttestasjoner til rådighet. I løpet av 2021 skal 4 slike stasjoner stå klar i Oslo, og allerede i løpet av 2022 skal ytterligere 5 stasjoner stå klare i byer som Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. I den neste fasen skal ytterligere stasjoner bygges ut på de store norske stamveinettet slik at det totale antallet blir 15 byttestasjoner. Hvorfor først i storbyene, tenker du kanskje? NIO får sitt hovedanlegg for service og reparasjoner på Ensjø i Oslo, og i tilknytning til dette senteret blir det en byttestasjon. De tre neste blir lokalisert på Europaveiene ut av Oslo, mot nord, mot sydvest og mot sydøst. Mange elbileiere i storbyene har ingen mulighet for hjemmelading og dette vil trolig tilta i årene fremover, med mange boende i leiligheter og få faste parkeringsplasser. Da vil det være perfekt å skifte til et fulladet batteri ved starten på en langtur.

Neste modell ut er ET7 som byr på et stort spekter av autonome funksjoner, der blant annet en radar og 33 ulike sensorer kombinert med en kunstig intelligens vil skape en ny bilopplevelse.

Den smarte, elektriske premium-SUVen ES8 er den første modellen som NIO lanserer i Norge, etterfulgt av den elektriske sedanen ET7 i 2022. NIO skal bygge opp egne salgs- og servicenettverk i Norge. Slik det kinesiske bilmerket Polestar også gjorde, vil også Nio etablere sitt første «NIO House» utenfor Kina, i Oslo. Det skal åpne i tredje kvartal i år på Karl Johans gate i Oslo sentrum. I 2022 er planen å åpne fire nye salgslokaler – såkalte «NIO Spaces» – i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. NIO Norges første service- og leveransesenter i Oslo åpner i september i år. Fra og med neste år vil NIO få på plass et landsdekkende servicenettverk. NIO kommer til å tilby servicetjenester som mobile servicebiler som reiser til brukerne for å utføre grunnleggende reparasjoner og vedlikehold, samt pick-up-tjeneste hvor kjøretøyet hentes av NIOs ansatte og deretter returneres til brukeren.

NIO Norges første service- og leveransesenter i Oslo åpner i september i år på Ensjø i Oslo. I likhet med opplevelsessenteret på Karl Johan er det den unike kundeopplevelsen som er i fokus.

Gjennom avdukingen av de norske markedsplanene, igangsatte NIO Norge også sitt unike «User Advisory Board»-prosjekt, hvor norske NIO-venner og -brukere skal gi den norske ledelsen råd og innspill om lokal produktopplevelse, servicekvalitet, ladenettverk, batteribytte, og hjelpe NIO med å kontinuerlig forbedre selskapets produkter og tjenester. NIOs merkevare for livsstilprodukter, NIO Life, lanseres også i Norge. I dag offentliggjør NIO et samarbeid med de norske kunstnerne Anette Moi og Sandra Blikås som lanserer sine første Norge-kolleksjoner i både Norge og Kina. NIO life vil være med på å gjøre et besøk i salgslokalene til NIO og bruk av en app som åpner for alt som er knyttet til NIOs brukersamfunn og kultur.  Femten ansatte er allerede på plass i NIO Norge, og som daglig leder finner vi Marius Hayler, en dyktig bilbransjemann med lang erfaring fra flere premium bilmerker i Norge. De første eksemplarene av ES8 kommer til Norge i august, og det er forventet at de første kundene vil få sin bil i løpet av høsten. Litt senere lanseres sedanen ET7, etterfulgt av en rekke nye modeller de kommende årene. I det digitale møtet med William Li kommer det også frem at NIO gjerne vil samarbeide med andre elbil-produsenter om sitt «batteri-swop» system gjennom bruk av et felles batterisystem. Tanken er besnærende, og vi ønsker NIO velkommen i Norge.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev