Skal det være litt mer? Motorbyggerne hos AMG presser stadig mer kraft ut av 2-liters motoren i nye Mercedes A-klasse. Hils på A 45S AMG
Tekst: Olav Barhaugen/Jens Meiners – Foto: AMP/Daimler
Fjerde generasjon av Mercedes-Benz A-klasse ble lansert i fjor, og på tampen av året kom toppmodellen A 35 AMG. Med sine 306 hk var den ingen sinke, men likevel svakere og tregere enn forrige generasjons toppmodell A 45 som hadde 381 hk og gjorde 0-100 sprinten på 4,2 sekunder, halvsekundet raskere enn den nye A 35. Det var imidlertid en lite skjult hemmelighet at det skulle komme noe mer, og på Goodwood Festival of Speed tidligere i sommer kunne Mercedes-AMG stolt presentere A 45 AMG. Og som ikke det var nok så hadde de med enda en bil, denne hadde fått en S hektet på modellbetegnelsen. Begge leveres som vanlig 5-dørs kombi eller som coupe-sedan med betegnelsen CLA
Etter at Audi tangerte 400-hk grensen med den nye RS3 fikk teknikerne hos AMG blod på tann. Mens A 45 AMG har 387 hk har A 45 S AMG fått 421. Begge har en nybygd motor med internbetegnelse M139. Mens motoren i A 35 er en standard M260 Mercedes-motor med litt AMG-trimming, er M 139 en ekte AMG-motor bygd etter det velkjente prinsippet «en mann – en motor» Fra en motor med bare to liters volum har AMG klart å trekke ut verdens høyeste litereffekt på en serieprodusert firesylindret motor. Kreftene fordeles ut til alle fire hjul via en åtte-trinns dobbeltklutsj girkasse. Maksimalt dreimoment er på 500 nm på S-versjonen og 380 på standard A 45.
Ytelsene kan bare betegnes som brutalt. Spurten fra 0-100 km/t går unna på bare 3,9 sekunder med S-utgaven. Det er et par hundredeler raskere enn Audi RS3, men der AMG-Mercedes har begrenset toppfarten til 270 km/t har Audi tillatt 280. Uansett er det kun av teoretisk interesse for de fleste av oss. Det viktigste er hvordan bilen oppleves under litt aktiv kjøring.
A 45 S akselererer ved det minste trykk på gasspedalen. Twin-scroll turboen fra Borg Warner leverer opptil 2,1 bars trykk og gir fra seg en lyd som minner om et jetfly som tar av. Eksoslyden kan styres med knappetrykk, men er kanskje litt påtrengende selv i komfortmodus. CLA 45 er dog litt roligere enn A 45.
AMG leveres ikke med manuell girkasse, men på denne bilen kunne det vært et godt valg. På den annen side er det ikke noe å innvende på den lynraske 8-trinns dobbeltklutsj girkassen som automatisk leverer passende utveksling til alle kjøreforhold. Den bidrar også til å redusere forbruket; med tanke på kreftene som tilbys er ikke 8,3 liter/100 km noe å klage på.
Minst like imponerende som akselerasjonen er dynamikken på svingete landeveier. Her virker A 45 litt skarpere enn den litt tyngre CLA. Bremsene biter kraftig og godt, og den kompakte bilen kan plasseres perfekt gjennom svingene. Ved kraftig pådrag kommer bakenden litt ut før den biter se fast i asfalten. Ved høye hastigheter er stabiliteten eksemplarisk, noe som forsterkes med den valgfrie aerodynamikk-pakken som gir økt marktrykk på for- og bakaksel. CW-verdien er 0,35 (CLA: 0,31)
Men du kan også drifte; Med kjøredynamikksystemet «Master» antar firehjulsdriften en litt overstyrende karakter, noe som gjør at bilen lett kan legges i sladd. På s-utgavene er dette standard, men må bestilles i grunnmodellen.
A 45 og CLA 45 er imidlertid også godt egnet på langtur. Du sitter komfortabelt og stabilt i setene med mye sidestøtte. Fjæringen kan stilles inn på komfort. Bare eksos og motorlyd minner deg på vulkanen som alltid er klar til utbrudd under panseret. I tillegg minner designet sjåføren på at det ikke er en helt vanlig bil han kjører. Det tykke AMG-rattet er fullt av knapper og brytere, og instrumenteringen er AMG-spesifikk
Interiøret gjenspeiler det aggressive utvendige designet. Med spoilere og skjørt, enorme luftinntak og fire eksosrør blir andre trafikanter gjort oppmerksom på at her kommer en som ikke er til å spøke med. Det iøynefallende utseendet er karakteristisk for AMG. Utseendet til bilene fra Affalterbach skal alltid ha det lille ekstra over seg. Prisene er foreløpig ikke klare, men det snakkes om en startpris rundt 55.000 Euro.
Se hvordan verden sterkeste firesylindrede motor bygges.
Tekniske data Mercedes-AMG A 45S 4Matic
Lengde x bredde x høyde (cm) | 445 x 185 x 141 |
Akselavstand | 274 |
Motor: | R4 Bensinmotor, 1999 cc, turbo, direkte innsprøyting |
Effekt | 310 kW / 421 hk ved 6750 o/min |
Maks dreiemoment | 500 Nm ved 5000-5250 o/min |
Toppfart | 270 km/t (elektronisk begrenset) |
Gjennomsnitt forbruk (WLTP) | 8,3 liter / 100 km |
Co2-utslipp | 189 g/km (Euro 6d-Temp) |
Tomvekt / nyttelast | 1635 kg / 465 kg |
Bagasjeromsvolum | 370 – 1210 liter |
Maks tilhengervekt | 1300 kg |
Svingdiameter | 11,5 m |
Dekkdimensjon | 245/35 ZR 19 |
Dragkoeffisient | 0,35 |
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev