Den luksuriøse og potente SL-roadsteren vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. AMG SL 43 dukker opp på norske veier allerede til sommeren.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Daimler Presse

Historien om SL-modellene strekker seg helt tilbake til 1952, og det er ikke uten grunn at dette er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz. Med SL 43 utvides modellserien ytterligere, og den nye motoriseringen byr på nok av krefter, i tillegg til å introdusere spennende teknologi fra Formel 1.

Gjennom årenes løp har de fleste SL-modellene vært utstyrt med rekke-seksere, noen med V12-motorer, og som toppmodell den 630 hk kraftfulle 6.5 liters AMG V12 for ti år siden. Nye miljøkrav og en stadig teknologiutvikling setter også sitt preg på bilmotorens utvikling. SL 43 har en firesylindret motor med elektrisk eksos-turbolader. Driftsprinsippet til den elektriske eksos-turboladeren er basert på samme teknologi som brukes av Mercedes-AMG Petronas F1 Team. En elektrisk motor er integrert direkte på turboladerakselen mellom turbinhjulet på eksossiden, og kompressorhjulet på inntakssiden. Denne driver turboladerens aksel direkte og akselererer dermed kompressorhjulet før eksosgassen begynner å drive turboladeren på konvensjonell måte.

Den fire-sylindrede motoren har en effekt på 381 hk, kombinert med et imponerende lavt beninforbruk. Det ligger på 0,89 l/mil ved blandet kjøring.

Dette forbedrer responsen betydelig fra tomgang og gjennom hele turtallsområdet. Motoren reagerer derfor enda raskere, mens den generelle kjøreopplevelsen er mer dynamisk. I tillegg muliggjør elektrifiseringen av turboladeren et høyere dreiemoment ved lave turtall. Dette øker også smidigheten og optimaliserer akselerasjonen fra stillestående. Selv når sjåføren tar foten av gasspedalen, er teknologien til den elektriske turboladeren i stand til å opprettholde ladetrykket til enhver tid. Dette sikrer en kontinuerlig umiddelbar respons.

Aerodynamiske hjelpemidler sørger for stabilitet ved høye hastigheter og kraftig oppbremsing. Det er mye F1-teknologi i den nye roadsteren.

Turboladeren, som drives av et 48-volts innebygd elektrisk system, jobber med hastigheter på opptil 170 000 omdreininger i minuttet. I kombinasjon med den den firesylindrede rekkemotoren, gir den innovative teknologien i SL 43 en effekt på 381 hk, og et maksimalt dreiemoment på 480 Nm. Avhengig av situasjonen gir systemet også en ekstra effekt på 14 hk fra den beltedrevne startgeneratoren (RSG) i en kort periode. Fra stillestående akselererer SL 43 til 100 km/t på kun 4,9 sekunder, og toppfarten er 275 km/t. Andregenerasjons RSG fungerer også som en mildhybrid i det 48-volts innebygde elektriske systemet, som i tillegg til den midlertidige effektøkningen, også muliggjør funksjoner som glidemodus og energigjenvinning. Samtidig øker systemet også komforten, da overgangen mellom start-stopp-funksjonen og glidemodusfunksjonen er nesten sømløs.

Den brede cockpiten har rikelig plass for to velvoksne personer. To mindre personer får plass i det lille baksetet i denne nye SL-modellen.

Den lange akselavstanden, de korte overhengene, det lange panseret, og den kraftfulle bakenden er karakteristiske trekk ved karosseriets design på den nye modellen, og resulterer i de typiske SL-proporsjonene. Sammen med de brede hjulbuene og de store lettmetallfelgene, gir de roadsteren sitt kraftige og dynamiske utseende. Når stofftaket er oppe, understrekes det puristiske og sportslige inntrykket. Den AMG-spesifikke grillen med 14 vertikale lameller fremhever effekten av bredden i fronten, og drar paralleller til stamfaren til alle SL-modeller, nemlig den legendariske 300 SL racerbilen fra 1952. Andre karakteristiske designelementer inkluderer de slanke DIGITAL LIGHT LED-lysene og LED-baklyktene.

Bilens 2+2 konfigurasjon gjør SL til en praktisk og fleksibel sportsbil i hverdagen. Bak forsetene er det også mulig å transportere en golfbag.

Nye SL får igjen en konfigurasjon med 2+2 seter, som sist ble introdusert med R 129-modellen i 1989. Dette gjør den nye SL enda mer allsidig, der baksetene øker fleksibiliteten i hverdagen, og gir plass til personer med en høyde på opptil 1,50 meter. Med bare to personer i bilen kan den andre seteraden brukes som ekstra en ekstra bagasjeplass, til for eksempel en golfbag. Det elektriske stofftaket gir en vektbesparelse på 21 kg og et lavere tyngdepunkt i forhold til det forrige vario-taket i metall, noe som gir en positiv effekt på kjørekarakteristikken. Åpning og lukking av taket tar rundt 15 sekunder og kan utføres i opptil 60 km/t.

Etter flere år med et foldbart metalltak er stofftaket igjen tilbake på SL-modellene. Dermed signaliserer den at den er en kabriolet – selv når kalesjen er lukket.

Mercedes-AMG SL 43 kan utstyres med aktiv bakakselstyring som ekstrautstyr. Avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning (opptil 100 km/t), eller i samme retning (raskere enn 100 km/t) som forhjulene. Systemet muliggjør dermed både smidige og stabile kjøreegenskaper, slik de alltid har vært til stede i SL-modellene fra Mercedes-Benz.

Tekniske data: Mercedes-AMG SL 43
Motor R4
Volum 1991 cc
Effekt 381 hk (+ 14 hk tilleggseffekt)
ved omdreininger 6750 rpm
Dreiemoment 480 Nm
ved omdreininger 3250– 5000rpm
Akselerasjon 0-100 km/t 4,9 s
Toppfart 275 km/t (elektronisk begrenset)
Blandet forbruk (WLTP) 8,9 – 9,4 l/100 km
Blandet CO2-utslipp 201 – 214 g/km
Vekt 1810 kg
Drivlinje Bakhjulsdrift
Girkasse AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev