Med EQE 43 og EQE 53 utvider Mercedes-AMG den elektriske porteføljen til det tyske premium-merket ytterligere. 

 Tekst: Sven Furuly, Foto: AMP-net

 Heftige ytelser og dynamiske kjøreegenskaper er som vanlig stikkordene når AMG-spesialistene i Affalterbach er ferdige med nye mesterverk. Denne gangen handler det om to nye elbiler. Mercedes-AMG EQE-modellene har to elektriske motorer og et variabelt firehjulstrekksystem som fordeler kraften optimalt til hjulene under alle kjøreforhold. Motoreffekten er på 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, mens den mest avanserte utgaven, EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon har hele 687 hestekrefter. I denne versjonen vil EQE 53 få en toppfart som er økt til 240 km/t. De mest ekstreme ytelsene vil være avhengig av temperatur og batteriets ladningsgrad, men ved optimale forhold vil den maksimale effekten og dreiemoment med kjøreprogrammet «RACE START» økes i en kort tidsperiode. Dette gir Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,3 sekunder.

 

Innstegsmodellen er Mercedes-AMG EQE 43 med en effekt på 476 hk og et dreiemoment på 858 Nm. 

Ny batterigenerasjon med en kapasitet på 90,6 kWh
De nye Mercedes-AMG EQE-modellene har et kraftig høyytelsesbatteri med en netto-kapasitet på 90,6 kWh, produsert med den seneste litium-ion-teknologien. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien, hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent. I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens det i komfortmodus er fokuset på rekkevidde. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).

En annen fordel med den nye batterigenerasjonen er hurtige ladetider. Modellene kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 180 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere ladning.

 

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC har en rekkevidde på inntil 533 kilometer målt etter WLTP. 

Dynamiske kjøreegenskaper og rask respons
Kraften til de batteridrevne motorene bringes til veien med AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk (EQE 43), og AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk (EQE 53). Plusstegnet i 4MATIC+ står ikke kun for den fullt variable firehjulsdriften som både EQE 43 og EQE 53 har, men for hele tilleggsytelsen og dynamikken som EQE 53 tilbyr. I begge modellene fordeler systemet kontinuerlig moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøresituasjonen. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons.

 

Den gode bakseteplassen i Mercedes-AMG gir familiebil-egenskaper kombinert med sportslige ytelser.

AMG RIDE CONTROL+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig. 

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 3,6 grader er standard på begge modellene. Samspillet mellom foraksel- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør Mercedes-AMG EQE meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange parkeringshus. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retning som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.

Tekniske data:

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+
Maksimal effekt (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) 476 hk 626 hk / 687 hk
Maksimalt dreiemoment (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) 858 Nm 950 Nm / 1000 Nm
Akselerasjon 0-100 km/t (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) 4,2 s (min 50% SoC) 3,5 s / 3,3 s (min 70% SoC)
Toppfart (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) 210 km/t 220 km/t / 240 km/t
Motor To permanent-synkrone motorer (PSM) To permanent-synkrone motorer (PSM)
Drivlinje Fullt variabel AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk
Batterikapasitet 90,6 kWh 90,6 kWh
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) 11 / 22 kW 11 / 22 kW
Hurtiglader 170 kW 170 kW
Blandet forbruk (WLTP) 19,7 – 22,5 kWh/100 km 20,3 – 23,2 kWh/100 km
CO2-utslipp (WLTP) 0 g/km 0 g/km
Rekkevidde (WLTP) 462 – 533 km 444 – 518 (foreløpig)
Vekt 2525 kg 2525 kg
Bagasjeroms-volum 430 l 430 l

Bilene, som kan bestilles med valgfrie MBUX Hyperscreen, forventes å dukke opp på norske veier i løpet av sommeren 2022. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Med sin adaptive programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner.

En avansert MBUX «Hyperscreen» kan bestilles som tilvalg og gjør den attraktive førerplassen enda mer futuristisk.

Avansert elektronikk som driver spesielle høyttalere, en bassaktuatorer og en lydgenerator, skapes det også en unik lydopplevelse i disse bilene. Tonaliteten og intensiteten til det eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE lydsystemet baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker, både innvendig og utvendig. Selv i en elektrisk utgave er alle AMG-opplevelsene til stede.Den norske importøren har foreløpig ikke publisert noen priser for disse aller nyeste elbilene i det samlede Mercedes-Benz elbil-programmet, som nå er på plass i praktisk talt alle personbil-segmenter.

 

Prisene er ikke kjent, men en viktig konkurrent vil være BMW i4 M50 og et par av Teslas «Performance»-modeller.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev