Med EQE 43 og EQE 53 utvider Mercedes-AMG den elektriske porteføljen til det tyske premium-merket ytterligere.
Tekst: Sven Furuly, Foto: AMP-net
Heftige ytelser og dynamiske kjøreegenskaper er som vanlig stikkordene når AMG-spesialistene i Affalterbach er ferdige med nye mesterverk. Denne gangen handler det om to nye elbiler. Mercedes-AMG EQE-modellene har to elektriske motorer og et variabelt firehjulstrekksystem som fordeler kraften optimalt til hjulene under alle kjøreforhold. Motoreffekten er på 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, mens den mest avanserte utgaven, EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon har hele 687 hestekrefter. I denne versjonen vil EQE 53 få en toppfart som er økt til 240 km/t. De mest ekstreme ytelsene vil være avhengig av temperatur og batteriets ladningsgrad, men ved optimale forhold vil den maksimale effekten og dreiemoment med kjøreprogrammet «RACE START» økes i en kort tidsperiode. Dette gir Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,3 sekunder.
Ny batterigenerasjon med en kapasitet på 90,6 kWh
De nye Mercedes-AMG EQE-modellene har et kraftig høyytelsesbatteri med en netto-kapasitet på 90,6 kWh, produsert med den seneste litium-ion-teknologien. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien, hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent. I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens det i komfortmodus er fokuset på rekkevidde. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).
En annen fordel med den nye batterigenerasjonen er hurtige ladetider. Modellene kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 180 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere ladning.
Dynamiske kjøreegenskaper og rask respons
Kraften til de batteridrevne motorene bringes til veien med AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk (EQE 43), og AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk (EQE 53). Plusstegnet i 4MATIC+ står ikke kun for den fullt variable firehjulsdriften som både EQE 43 og EQE 53 har, men for hele tilleggsytelsen og dynamikken som EQE 53 tilbyr. I begge modellene fordeler systemet kontinuerlig moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøresituasjonen. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons.
AMG RIDE CONTROL+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.
Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 3,6 grader er standard på begge modellene. Samspillet mellom foraksel- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør Mercedes-AMG EQE meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange parkeringshus. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retning som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.
|
Bilene, som kan bestilles med valgfrie MBUX Hyperscreen, forventes å dukke opp på norske veier i løpet av sommeren 2022. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Med sin adaptive programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner.
Avansert elektronikk som driver spesielle høyttalere, en bassaktuatorer og en lydgenerator, skapes det også en unik lydopplevelse i disse bilene. Tonaliteten og intensiteten til det eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE lydsystemet baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker, både innvendig og utvendig. Selv i en elektrisk utgave er alle AMG-opplevelsene til stede.Den norske importøren har foreløpig ikke publisert noen priser for disse aller nyeste elbilene i det samlede Mercedes-Benz elbil-programmet, som nå er på plass i praktisk talt alle personbil-segmenter.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev