For 25 år siden så Audi RS2 Avant dagens lys, noe som skulle bli starten på en serie med svært potente men likevel praktiske biler.

Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Audi

Til nå har Audi lansert 25 ulike RS-modeller (Noe som i seg selv også er et slags jubileum), og i løpet av 2019 skal ytterlige seks modeller lanseres, hvorav to er helt nye RS-modeller.

Hos Audi står betegnelsen «RS» for en filosofi, som er drevet av en streben etter performance og perfeksjon. «Hver RS-modell uttrykker den pasjon vi legger i utviklingen av våre høytytende biler» sier Oliver Hoffmann, CEO for Audi Sport. «I 25 år har vår kunder opplevd RS-modellene som enestående ledsagere, som gir maksimal kjøreglede i hverdagen»

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

RS-modellene er den sportslige toppmodellen i de respektive modellseriene. Der BMW har M og Mercedes har AMG, kommer Audi med sine RS-modeller. Her er det maksimal sportslighet og ytelse uten å gå på kompromiss med hverdagens funksjonalitet. Med en Audi RS kan du kjøre på racerbanen en søndag, og kjøre ungene til barnehagen på mandag.

Audi TT RS

Mange av Audis RS-modeller er pionerer i sine segmenter og har banebrytende tekniske innovasjoner. Et par eksempler er Audi RS 4 Avant med sin V6 biturbomotor for 19 år siden, og Audi TT RS med sin prisvinnende 5-sylindrede motor.

Av de 25 RS-modellene som har blitt lansert gjennom like mange år er det mange godbiter. Likevel er det 5 modeller som fortjener særlig omtale.

1994: Audi RS 2 Avant med sin 5-sylindrede turbomotor og 315 hk skrev det første kapittel i RS-historien. Med denne bilen skapte Audi et nytt segment av dynamiske High-performance stasjonsvogner. Quattro firehjulsdrift med selvsperrende midtdifferensial hadde vist sin styrke i racing og rally, og gjorde det mulig å overføre kreftene til veien.

Audi-RS-4-Avant-misano-rød.

1999: Audi RS 4 Avant, basert på den tids Audi S4 introduserte en ny dimensjon til krefter i mellomklassen. Under panseret lå en 2,7 liters V6 biturbomotor med fem ventiler pr sylinder, slik som i S4. Men etter at ingeniørene hos Audi Sport hadde fiklet med den allerede kraftige motoren fikk den uante krefter. Motoren fikk nå 380 hk i stedet for de opprinnelige 265, og var absolutt verdig et RS-merke på bakluka.

2005: Audi RS 4 i andre generasjon var preget av tallrike utviklinger, mange av dem fra motorsport. Hjertet i bilen var V8-motoren med 420 hk. Det var første gang en bilprodusent kombinerte direkte bensininnsprøyting og et turtallskonsept som tillot op til 8.250 omdr/min. I 2007 ble motoren også brukt i første generasjon av Audi R8. Den første og til nå eneste Audi RS 4 Cabriolet ga optimal mulighet for å nyte lyden av V8-sugemotoren.

Audi-RS-6-Avant

2008: Audi RS 6 Avant, en sportsbil forkledd som en diskret stasjonsvogn. RS 6 Avant la seg foran konkurrentene med sin helt nyutviklede V10 biturbomotor, quattro firehjulsdrift og tørrsump smøring hentet fra motorsport. Med sin imponerende V10-motor på 580 hk og 650 nm er RS 6 Avant den kraftigste serieproduserte Audi til dags dato.

2011: Audi RS 3 Sportback brakte med sin 340 hk 5-sylindrede motor RS-filosofien inn i kompaktklassen. I 2013 åpnet også Audi RS Q3 et annet segment som den første high-performance kompakte SUV.

Audi Sport tilbyr på nåværende tidspunkt følgende 7 RS-modeller:

  • Audi TT RS Coupé og Roadster
  • Audi RS 3 Sportback og Sedan
  • Audi RS 4 Avant
  • Audi RS 5 Coupé
  • Audi RS 5 Sportback

Audi RS-modeller i kronologisk rekkefølge:

  • Audi RS 2 Avant (1994): 2.2-liter 5-sylinder turbo med 326 hk
  • Audi RS 4 Avant (2000): 2.7-liter V6 biturbo med 380 hk
  • Audi RS 6 Limousine og RS 6 Avant (2002): 4.2-liter V8 biturbo med 450 hk;
    Fra 2004: RS 6 plus med 480 hk, begrenset til 999 biler
  • Audi RS 4 Limousine (2005), RS 4 Avant og RS 4 Cabriolet (2006): 4.2-liter V8 med 420 hk
  • Audi RS 6 Limousine og RS 6 Avant (2008): 5.0-liter V10 biturbo med 580 hk;
    Fra 2010: RS 6 plus med topphastighet justert til 303 km/t
  • Audi TT RS Coupé og TT RS Roadster (2009): 2.5-liter 5-sylinder med 340 hk;
    Fra 2012: plus versjon med 360 hk
  • Audi RS 5 Coupé (2010) og RS 5 Cabriolet (2012): 4.2-liter V8 med 450 hk
  • Audi RS 3 Sportback (2011): 2.5-liter 5-sylinder med 340 hk
  • Audi RS 4 Avant (2012): 4.2-liter V8 med 450 hk
  • Audi RS Q3 (2013): 2.5-liter 5-sylinder med 310 hk;
    Fra 2014: 340 hk;
    Fra 2016: performance versjon med 367 hk
  • Audi RS 6 Avant (2013): 4.0-liter V8 biturbo med 560 hk;
    Fra 2015: performance versjon med 605 hk
  • Audi RS 7 Sportback (2013): 4.0-liter V8 biturbo med 560 hk;
    Fra 2015: performance versjon med 605 hk
  • Audi RS 3 Sportback (2015): 2.5-liter 5-sylinder med 367 hk
  • Audi TT RS Coupé og TT RS Roadster (2016): 2.5-liter 5-cylinder med 400 hk
  • Audi RS 3 Sedan (2017): 2.5-liter 5-cylinder med 400 hk
  • Audi RS 5 Coupé (2017): 2.9-liter V6 biturbo med 450 hk
  • Audi RS 4 Avant (2017): 2.9-liter V6 biturbo med 450 hk
  • Audi RS 5 Sportback (2018): 2.9-liter V6 biturbo med 450 hk

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev