Det er knyttet stor spenning til kåringen av World Car of the Year 2021. Den finner sted i New York den 20. april og en fagjury på 93 medlemmer kårer vinnere i flere ulike klasser.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net

Nå er finalistene foran kåringen av World Car of the Year 2021 publisert. En hemmelig avstemming fra 93 fagjournalister over hele verden – kontrollert og godkjent av det store revisjonsfirmaet KPMG nærmer seg slutten.

Honda-e er ikke bare favoritt til tittelen World Car of the Year, men er også en av finalistene i flere ulike klasser som juryen skal stemme over.

Hvilken bilmodell som kan smykke seg med tittelen World Car of the Year, eller en av de andre titlene, blir normalt publisert på New York Automobile Show. På grunn av korona-epidemien er også dette et arrangement som ikke går av stabelen på ordinær måte. Kåringen blir derfor publisert som et eget event på torsdag den 20. april.

VW ID.4 er allerede blitt et syn på norske veier, og er elbil-favoritten til mange nordmenn. Den er også en av WCOTY-finalistene.

Finalistene til tittelen World Car of the Year er Honda-e, Toyota Yaris og Volkswagen ID.4, men det er også finalister i andre klasser. Til kåringen av «World Urban Car» har fagjuryen Honda-e, Honda Jazz og Toyota Yaris som sine finalister. Om tittelen «World Luxury Car» kjemper den nye Land Rover Defender mot Mercedes-Benz S-Klasse og Polestar 2. I klassen «World Performance Car» møter vi finalistene Audi Q8 RS, Porsche 911 Turbo og Toyota Yaris GR. Den siste klassen den skal kåres en «verdensfavoritt» i, er World Car Design of the Year. Her er finalistene Honda-e, Land Rover Defender og Mazda MX30.

Ikonet Land Rover Defender er gjenoppstått på en helt ny teknologisk plattform, og er en av favorittene til tittelen World Luxury Car. 

Som vi ser av listen er det særlig den lille elektriske bilen Honda-e som har samlet mange stemmer, fordelt på flere ulike klasser. Svaret får vi om kort tid, og det vil utvilsomt være en sensasjon om den lille elbilen blir kåret til verdens mest interessante nykommer av hele 93 biljournalister over hele verden.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev