Det er du i så fall ikke alene om. En ny undersøkelse viser at nesten hver tredje norske bilist en eller annen gang har vært innblandet i en ulykke vinterstid. Været spiller en avgjørende rolle, og kombinert med bruk av sommerdekk skal det ikke mye til før en ulykke er et faktum.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly & Goodyear

En ny undersøkelse fra dekkprodusenten Goodyear viser at i overkant av hver tredje nordmann en eller annen gang har vært innblandet i en bilulykke vinterstid. Undersøkelsen, som ber norske bilister svare på en rekke spørsmål om vinterkjøring og vinterdekk, avslører en rekke interessante funn. Bilmagasinet har gjennom en årrekke testet vinterdekk, og forsøkt å formidle kunnskap om – og viktigheten av å velge gode vinterdekk. Men det hjelper lite dersom risiko ved vinterkjøring ikke blir forstått

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Det er en tankevekkende rapport: Hver tredje av respondentene oppgir at de har kjørt med sommerdekk på bilen selv om det er vinterføre. Og 7% svarer at de har gjort det flere ganger. Det handler alså ikke bare om å ”komme seg hjem” den dagen man blir overrasket av årets første snøvær, men bevisst kjøring med sommerdekk selv om det er vinterforhold. Om 7% skulle være representativt for hele den norske bilparken, betyr dette at rundt 230 000 biler i større eller mindre grad er ute på veien uten å være skikkelig skodd med piggdekk eller piggfrie vinterdekk.

Et tynt, ofte usynlig, islag kan gjøre det svært farlig å kjøre med sommerdekk vinterstid

Nettopp i disse dager har vi opplevd ekstremt glatte veier som følge av underkjølt regn. Varmegrader i luften kombinert med minusgrader på bakken gjør at regnet fryser ved kontakt med den kalde bakken, og det blir glatt. Selv gode piggfrie friksjonsdekk får problemer på slikt underlag, og kjøring med sommerdekk gir en svært høy risiko for å bli innblandet i en kollisjon eller utforkjøring. Piggdekk gir høyere sikkerhet undr slike kjøreforhold, men som alltid gjelder det å avpasse farten etter forholdene.

Nordmenn flest tror de er født med ski på beina – og er eksperter på vinterkjøring. Det er feil!

Temperaturer som hele tiden varierer noen få grader på hver side av nullpunktet kan også gi farlige og lumske kjøreforhold. Noen kaller det ”black ice, andre omtaler fenomenet som ”glattis”, andre sier at veien ”skyter is”. Det vi tenker på er den usynlige isen som har dannet seg på broer, nær vann og elver eller inne i skyggepartier. Dette tynne isdekket er ofte en nærmest usynlig hinne, noe som gjør den vanskelig å oppdage og dermed farlig. Til tross for tørr veibane over lengre strekninger kan glattisen plutselig dukke opp. Dette gjør kjøringen ekstra risikabel rundt null grader, spesielt hvis bilen er utstyrt med sommerdekk.

En kald og fin vinterdag med godt snøføre byr på bra friksjon og gode styreegenskaper

Tre av fire nordmenn oppgir at de synes det er viktig å bytte til vinterdekk i god tid, før lovpåbudt dato. Mens selv om flertallet svarer at de prioriterer sikkerhet, mener hele 20% at de ikke synes det er viktig å bytte til vinterdekk i god tid. I kombinasjon med tall som viser at nesten hver tredje nordmann ikke lar være å sette seg bak rattet uansett vær, er dette noe som kan medføre risiko.

LES OGSÅ: DE BESTE VINTERDEKKENE TIL DIN SUV

På samme måte som vi nordmenn tror vi er ”født med ski på beina”, tenker mange av de vi i Bilmagasinet møter, at de er flinke til å kjøre bil vinterstid. Vi bedømmer alså risikoen for å bli innblandet i en ulykke som lav, selv om undersøkelsen fra Goodyear avdekker at 36% av de norske respondentene har vært innblandet en elller annet gang i et uhell på veien vinterstid. At fire av ti norske bilførere også en- eller flere ganger har tatt sjansen på å kjøre på sommerdekk under vinterforhold, er også urovekkende.

Kjøring i tett snævær gir utfordringer – både når det gjelder veigrep, sikt og tretthet

Været skifter raskt i Norge, og greie kjørefohold den ene timen kan bli til dype hjulspor eller blankpolert snø i løpet av kort tid. Selv ikke i bykjøring i lave hastigheter er det forsvarlig å kjøre med dårlige vinterdekk eller sommerdekk. Er veibanen er dekket av nysnø, øker faren for å skli på steder der kjøretøyer starter og stopper, for eksempel ved kryss og rundkjøringer. Snøen blir da polert av dekkene, og det blir glatt – selv om det er saltet. Lav hastighet og god avstand til den forankjørende er det eneste fornuftige i slike situasjoner.

LES OGSÅ: MANGE NYE PIGGDEKK TIL VINTERSESONGEN 2019/2020

Flertallet i undersøkelsen svarer at de prioriterer sikkerhet, men tallenes tale er klar, mange norske bilførere tar sjansen på å kjøre med sommerdekk på vinterføre, og mange har vært innblandet i et uhell. Samtidig viser Bilmagasinets mange tester av vinterdekk at det er stor forskjell i egenskapene til ”premium”- og billige dekk når det gjelder bremseevne, veigrep og sidegrep. Det er lett å la seg blende av rimelige priser, men det er kun ”nordisk type” vinterdekk fra verdens ledende produsenter som leverer optimal sikkerhet under alle kjøreforhold i Norge. Kunnskap gjennom produktutvikling, tester og brukerundersøkelser er avgjørende for å tilby dekk med den rette miksen av egenskaper på is, snø, våt- og tørr veibane.

Ved kjøring rundt null, kan du plutselig oppleve is i skyggefulle partier – selv midt på dagen

Undersøkelsen vi her gjengir utdrag av er utført av opinions- og markeds-undersøkelsesselskapet YouGov på oppdrag av dekkprodusenten Goodyear. I løpet av perioden 20. september til 3. oktober 2019 har de gjennomført til sammen 1025 intervjuer via Internett med menn og kvinner over 18 år og med førerkort i Norge.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev