For mange handler valg av vinterdekk om man skal kjøre med pigger eller piggfritt. Kvalitetsforskjellene innenfor hver av disse kategoriene er det umulig for de fleste å bedømme, men forskjellene på veigrep, bremseegenskaper og manøvrerbarhet er store.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og Ville-Veikko Heinonen

Hvordan ser man forskjell på et virkelig godt vinterdekk, og et dekk du helst bør unngå? Hva vet du om mønster, seipinger og gummiblandinger? ”Fint lite” – vil nok det fleste svare, og stole på de råd man får fra sin bilforhandler eller bilgummiverksted. Kjøp av dekk på internett er også blitt mer vanlig, og tilsynelatende kan det være store beløp å spare ved å velge en slik kjøpsform. Det store spørsmål blir likevel om penger skal gå foran sikkerheten, og om dyrere premium dekk har bedre egenskaper enn rimeligere alternativer – ofte fra land som India, Kina og Taiwan?

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Vi i Bilmagasinet har gjennomført dekktester i en årrekke, og har sett to tydelige trender når det gjelder vinterdekk: Der det tidligere kun var nordiske dekkprodusenter som konstruerte og tilbød såkalte ”nordiske” vinterdekk, er dette nå blitt en viktig produktkategori for dekkprodusenter utenfor denne regionen, og det andre er at det dukker opp stadig bedre dekk fra det som tidligere ble sett på som billigmerker med moderat kvalitet. Utallige tester har vist at det er enorm forskjell i vinteregenskapene til de nordiske – og de såkalte kontinentale CE piggfrie vinterdekkene. Dette skyldes helt ulik utforming av dekkets skulder, og gummiblandinger utviklet for forskjellige temperaturforhold.

Vår erfaring er at nordiske vinterdekk fra velkjente ”premium” varemerker gjennomgående gjør det bra i tester der akselerasjon (veigrep), bremsing og styring måles. Samtidig gir de subjektive kjøretestene et godt bilde av dekkenes nøytrale balanse, hvordan de oppfører seg når grensen for veigrep brytes, og manøverbarheten på ulikt underlag. Et dekk som oppfører seg svært godt på snø og is, kan eksempelvis ha dårligere egenskaper på våt asfalt, enn et konkurrerende merke der de ønskede egenskapene er vektet noe annerledes. Men enkelte av de asiastiske ”billigmerkene” som f.eks ”Maxis” har vist at de ligger tett opp til de etablere ”premium” merkene på flere områder.

Det spesielle, når vi vurderer de aller nyeste vinterdekkene, er det store antallet nyutviklede piggdekk som er lansert det siste året. Norske myndigheter har gjennom en årrekke gjort tiltak for å begrense piggbruken på norske veier. I Sverige, Finland, Russland og Canada, er imidlertid myndighetene helt klare på at piggdekk er det sikreste om vinteren – og som en konsekvens av dette utvikler stadig flere dekkprodusenter nye og mer miljøvennlige piggdekk. En vei å gå for å redusere veislitasje (som skaper svevestøv) er å redusere antall pigger, en annen er lettere pigger, samt utforming som demper pigghylsens anslag mot asfalten, eller mykere gummidemping i bunnen av piggen. Alt dette har bidratt til at de moderne piggdekkene er atskillig mer komfortable og miljøvennlige enn sitt rykte.

Av ulike tekniske- og værmessige årsaker har vi ingen komplett dekktest å by på denne gangen. Men vi har fått kjørt de nyeste piggdekkene fra ”premium” merkene Continental, Michelin, Pirelli og Nokian individuelt, og har også kjørt de piggfrie dekkene Continental ContiViking Contact 7 og Nokian Hakkapeliitta 9 på ulike bilmodeller – inkludert Tesla Model 3. Tradisjonelt har de to sistnevnte merkene med sine tidligere modeller alltid knivet om første- og andreplass i våre tester. Det er etter vår mening ingen grunn til å ikke anta at disse piggfrie dekkene også for 2019/2020 vintersesongen ligger helt i teten. En mer inngående beskrivelse av hvordan vi opplever de ulike nye ”premium” piggdekkene kan du lese mer om ved å trykke på bildet under for å laste ned artikkelen i Pdf-format.