Som de første i verden, kan norske kunder nå reserve den kommende elbilen BMW iX3. Reservasjonsbeløpet på kr. 15.000 betales gjennom Vipps og sikrer kundene en plass i køen når produksjonen av den helektriske versjonen av BMW X3 starter i 2020.

Under arrangementet i Oslo ble det for de fremmøtte, som de første i verden, mulig å reservere en plass i køen for den helektriske versjonen av BMW X3 går i produksjon i 2020. – Helt siden BMW Concept iX3 for første gang ble vist frem på bilutstillingen i Beijing i april, har våre forhandlere fått henvendelser fra kunder som ønsker å reservere den kommende modellen. For oss var det viktig å ta frem en reservasjonsløsning som ivaretar den digitale kundereisen vi jobber med i BMW. Den unike løsningen til Vipps passer oss derfor svært bra, og vi er stolte av å være det første landet i verden som åpner for reservasjon, sier Emmanuel Bret, direktør BMW Group Norge.

På nettsiden bmw.no/vipps, som nå er åpen for alle, velger kunden sin forhandler før man blir overført til betalingstjenesten Vipps for en sikker innbetaling av depositumet på kr 15.000. Beløpet er i sin helhet fullt refunderbart frem til kjøpekontrakten er signert. Da vil kundene naturligvis også ha tilgang til alle detaljer om den endelige produksjonmodellen, BMW iX3.

«Det er utrolig spennende at vi sammen med BMW moderniserer bilbransjen og forenkler kundereisen. Samtidig viser vi hvor store muligheter som ligger i betaling med Vipps, og BMW setter en ny standard for hvordan man sikrer seg fremtidens bil, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Av rettferdighetshensyn er reservasjonen personlig og begrenset til én reservasjon per person. Reservasjonen vil foreløpig ikke gi et bestemt prioritetsnummer for leveransen, men «førsteman til mølla-prinsippet» gjelder. Leveringstid kan påvirkes av flere faktorer, deriblandt den den særskilte konfigurasjonen man senere velger for sin BMW iX3.

BMW Concept iX3 er en konseptmodell av den helelektriske modellutgaven av BMW X3 som kommer i 2020. Den elektriske motoren har en effekt på over 270 hk, mens høyspenningsbatteriet har en nettoeffekt på over 70 kWt. Det gir konseptbilen en rekkevidde på over 400 km etter den nye WLTP-kjøresyklusen som nå innføres. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading, noe som vil bety en ladetid på rundt 30 minutter. De endelige tekniske spesikasjonene vil bli kjent senere.