Det er allerede gått to år siden Seat viste frem en konseptstudie av sin kommende elbil El-Born i Genéve. Etter dette er det bestemt at elbilene skal hete Cupra, og nå nærmer det seg verdenspremiere for Cupra Born.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net

Da konseptbilen ble presentert var målet at denne andre elbilen fra Seat skulle ha verdenspremiere i løpet av 2020. Så langt er det bare blitt en elbil fra Seat, og det er en variant av e-u! som med spanske merket i grillen bærer modellbetegnelsen Mii Electric. I løpet av fjoråret bestemte Seat at alle elbilene som lanseres skal hete Cupra som et eget merke, og første bil ut er Born. Konseptbilen har gjennomgått alle steg fra studie til produksjonsmodell og bygger på MEB-plattformen til VW-konsernet. Den skal også bygges parallelt med VW ID.3 på den nye elbilfabrikken som konsernet har bygd opp i Zwickau i Tyskland.

Krevende landeveistester ved polarsirkelen gir ingeniørene viktig erfaring om hvordan en elbil oppfører seg i ekstrem kulde.

Cupra Born er i ferd med å avslutte de siste vinter-testene, som har vært kjørt nord for polarsirkelen i Lappland. Ingeniører har nå testet bilen i nærmere to år, og kjøring i kulde er en viktig del av dette testprogrammet. Mer enn 1000 ulike tester i temperaturer ned til 30 minusgrader er gjennomført for å avdekke mulige feil og begrensninger i konstruksjonen. Det har hele tiden vært et sterkt fokus på ytelsene til de ulike dynamiske justeringsmulighetene for fjæringskarakteristikk og støtdemperinnstillinger. For å teste at alt fungerer som forventet er kjøretestene gjennomført på en isbane, brøytet opp på en seks kvadratkilometer islagt innsjø. Dermed er det mulig å opprettholde jevne testforhold over lengre tid, for å registrere mulige avvik i de ulike fører-systemene.

En islagt innsjø på seks kvadratkilometer har vært arena for utprøving av de dynamiske systemene i den nye elbilen Cupra Born.

Det er ikke bare sikkerhetsdetaljer som settes på ekstreme prøver. Også varme og ventilasjonsanlegget får vise hva det duger til under ekstremt lave temperaturer. Selv ved minus 30 grader sørger det elektriske varmesystemet for at arbeidet med å skape en komfortabel temperatur i bilen tar til fra første sekund.

Det er ventet at Cubra Born vil bli tilgjengelig med tre ulike batteristørrelser i likhet med VW ID.3, der det største vil gi en rekkevidde på 420 km målt etter WLTP-normen. Verdenspremieren finner sted i begynnelsen av mai.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev