Det går fort i svingene hos Tesla for tiden. Ikke før er tusenvis av Model 3 levert i Europa og Model Y presentert i USA, så åpnes bestillingslistene for den rimelige innstegs-versjonen av TM3.
Tekst og foto: Sven Furuly
Meldingen mange har ventet på, ble natt til 12 april sendt ut fra Tesla i California. Nå kan også europeiske elbil-kjøpere bestille den enkle og rimelige utgaven av Model 3 som vi har hørt om i årevis. Ryktet om en Tesla som skulle koste rundt 350 000 kroner har fått mange til å vente med å bestille en Dual Motor Longa Range-utgave, selv om de siste to måneders rush tyder på det motsatte. Dette sier kanskje noe om det potensialet Tesla har – ikke minst blant elbil-lystne nordmenn.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Det er Teslas presseavdeling i Norge som har gitt Bilmagasinet ny og oppdatert informasjon om den Model 3-varianten og endringer i standardutstyret på de eksisterende modellene. Forskjellen på Standard Plus og de to TM3-utgavene som hittil er solgt og levert i Norge er antall motorer og batteristørrelsen. Standard Plus er utstyrt med en motor som driver bakhjulene. Batteripakken er mindre, men gir en rekkevidde på 415 km målt etter WLTP. Dette gir litt mindre fleksibilitet enn Long Range modellens 560 km, men kommer gunstig ut i forhold til konkurrenter som Hyundai Kona EV, Kia e-Niro, Opel Ampera-e og den nyeste utgaven av Nissn Leaf med stort batteri.
Med sin startpris på 377 020 kroner havner TM3 Standard Plus midt i det store elbil-markedet i Norge. Den kommer til å bli en tøff konkurrent – og det er nesten så man skulle tro at Opel-importøren hadde fått vite dette på forhånd – der de annonserte en prisreduksjon på Ampera-e på 40 000 kroner for bare en drøy uke siden… Foreløpig sier Tesla Norge ikke noe om forventet leveringstid for de som spesifiserer sin bil nå, men vi i Bilmagasinet har en mistanke om at den kan bli rimelig kort.
Norske kunder som bestiller de dyrere Long Range og Performance-utgavene av Model 3 i dag får en estimert leveringstid i mai. Dermed vil nok Tesla gjøre sitt ytterste for å holde opp trykket gjennom andre kvartal – og målet er utvilsomt å nå et like rekordstort antall nyregistreringer som de greide i første kvartal. Skal vi tippe at leveringene av Standard Plus vil begynne i juni? Tesla i USA trenger gode leveringstall, en fin pengestrøm fra Europa og gode nyheter til børsen. Med god ordreinngang nå i april og tidlig i mai kan båtlaster med den første ”rimelige” Tesla være underveis i månedsskiftet mai/juni.
Med høyere fortjeneste på TMS, TMX og de dyrere TM3-variantene, er det viktig å ikke miste fokus på disse, og derfor har Tesla oppgradert det ”autonome” standardutstyret på disse modellen. Dette innebærer at den grunnleggende Autopilot-pakken er blitt standard på alle bilene som nå bestilles. Dermed er både adaptiv cruise-control og kjørefelt-holderen ”Autosteer” inkludert. De mest avanserte funksjonene, som for eksempel ”Navigate on Autopilot” er imidlertid fortsatt funksjoner som må bestilles i en separat utstyrspakke.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev