Etter en stor suksess med den rimelige elbilen MG ZS står fabrikken nå klar til å lansere to helt nye modeller med større batterier, lenger rekkevidde og firehjulsdrift. SUV’en MG Marvel R Electric og stasjonsvognen MG5 Electric løfter merket til nye høyder.

Tekst: Sven Furuly, Foto: SAIC Motor

Da vi kjørte den elektriske MG ZS for første gang høsten 2019 var det mye ved denne bilen som fikk fart på tankene. Prismålet i de første utvalgte markedene i Europa var oppsiktsvekkende, og bilen fremstod overraskende komplett og trivelig. Med sitt litt konservative SUV-design, rommelige mellomklassemål og relativt greie rekkevidde, lå alt til rette for at relanseringen av MG kunne bli en stor suksess i Norge. Spesielt fordi merker som Hyundai og Kia hadde vist at enkle, ukompliserte og relativt rimelige elbiler hadde et stort marked i Norge. Og da vi i Bilmagasinet møtte Matt Lei, CEO i MG Motor Europe i september 2019, fortalte han om biler som skulle lanseres i Norge bare noen få uker frem i tid.

Uker ble til måneder, og mange potensielle norske kjøpere ventet på hvem som skulle bli MG-importør i Norge. Som vi nå vet, bestemte det kinesiske selskapet bak MG seg for å satse på Gill Gruppen, som har vært engasjert i bilimport siden 1940 gjennom to ulike konsern. Et av selskapets tungt forankrede bilmerker i Norge er Subaru, og dyktige forhandlere er lokalisert over hele landet. De første sju MG ZS EV (Electric Vehicle) ble levert i månedsskiftet januar/februar 2020, og den videre historien har vært som et eventyr for både produsenten og den norske importøren. Ikke mindre enn 3720 biler ble solgt i 2020, og den elektriske MG ZS lå på toppen av den norske salgsstatistikken i september, oktober og november i fjor. I skrivende stund er det solgt nær 4300 elektriske MG ZS i Norge.

Med sine moderne og mer langstrakte linjer gir den nye MG SUV’en et mer ekslusivt inntrykk enn den rimelige ZS

Norske bilkjøpere har tradisjon for å ha firehjulsdrift og tilhengerfeste på ønskelisten når de skal kjøpe ny bil. Suksessmodellen MG ZS har ingen av delene – selv om det høyreiste SUV-designet kan forlede oss til å tro det motsatte. Med den nye MG Marvel R Electric blir disse ønskene oppfylt. Dette er en elektrisk SUV for en ny generasjon europeiske forbrukere som verdsetter design, luksus og ytelse, men som også ønsker komfortabel rekkevidde og rask ladning til en fornuftig pris. Med en rekkevidde på mer enn 400 kilometer (WLTP) er Marvel R Electric en fleksibel og smidig elbil som kan lades raskt ved offentlige ladestasjoner/hjemmelader (AC) takket være den trefasede ombordladeren på 11 kW. Batteriet kan også hurtiglades (DC) til 80 prosent på bare 30 minutter (temperaturavhengig) ved en hurtiglader underveis. Batteristørrelse eller ladehastighet ved DC hurtigladning er ikke oppgitt.

Bilens drivlinje er konstruert for avansert firehjulsdrift med tre elektriske motorer – én på forakselen og to på bakakselen. Den totale motoreffekten er på 212 kW (288 hk) og har samlet et maksimalt dreiemoment på 665 Nm. Det gjør at SUV-en akselererer fra 0 til 50 km/t på bare 1,8 sekunder, og fra 0 til 100 km/t på bare 4,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 200 km/t. Marvel R Electric blir også tilgjengelig med bakhjulsdrift med to elektriske motorer. MG Marvel R Electric er godkjent for å kunne trekke en tilhenger på inntil 750 kg. Det er med andre ord betydelig mindre enn de aller nyeste elbilene som er i ferd med å lanseres nå, som f.eks Volkswagen iD4, Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5, som alle har dobbelt så høy tilhengervekt. Også Volvo XC40 Recharge har en kapasitet som tillater slep av campingvogner og tyngre varehengere, mens elbiler som Jaguar iPace og Ford Mustang ligger på samme nivå som MG Marvel R Electric.

Førerplassen er imponerende, og særlig det store senterdisplayet gir høye forventninger. Design og materialvalg er premium.

Ved første øyekast fremstår den nye MG-modellen som premium i mange av sine detaljer og løsninger. Denne SUV-en posisjonerer seg i C-segmentet og er 4,67 m lang, 1,92 m bred og 1,62 m høy. Akselavstanden er 2800 mm, slik at det blir rikelig med plass i kupeen. Til sammenlikning har den kommende Audi Q4 e-tron en akselavstand på 2,76 m, mens Hyundai Ioniq 5 har hele 3,0 meter mellom for- og bakaksel. MG Marvel R Electric har tilsynelatende også en romslig kupé, dominert av en 19,4-tommers berøringsskjerm og et 12,3-tommers digitalt instrumentpanel. En mangel som er blitt trukket frem ved den rimelige MG ZS er fraværet av varmepumpe, som spiller inn på alt fra klimaanlegget strøforbruk til rekkevidde og optimal ladning. En integrert varmepumpe er standard på MG Marvel R.

Den høye og rettstilt hekken gir atkomst til et bagasjerom som med sine 357 liter er mindre enn man kunne forvente.

Det er litt overraskende at bagasjeromvolumet er på beskjedne 357 liter. Den mindre MG ZS overrasket i 2019 med sitt rommelige bagasjerom på 488 liter, som fortsatt imponerer. De beste elektriske SUV’ene i C-segmentet reklamerer nå med lastevolum i området 550 – 610 liter, men praktiske tester vil etter hvert fortelle oss mer om hvor lett bagasjerommet er å utnytte, og hvordan det fungerer i hverdagen. Når baksetet legges ned, øker kapasiteten til 1396 liter. Marvel R Electric med bakhjulsdrift har i tillegg en ekstra bagasjeplass på 150 liter under panseret foran, i form av en «frunk». I

Bilen en rekke aktive sikkerhetssystemer samlet i MG Pilot, akkurat som MG ZS EV og MG EHS Plug-in Hybrid (sistnevnte er et alternativ som kombinerer elektrisk drift over kortere avstander med den fleksibiliteten en bensinmotor gir), og selv om det ikke er kommunisert foreløpig, regner vi med at dette omfatter alt fra autobrems og automatsik avstandskontroll, til kjørefelt assistent og 360 graders kamera. En unik finesse (Hyundai Ioniq 5 får også dette) er V2L-systemet («vehicle-to-load») i Marvel R Electric. Denne teknologien gjør det mulig å overføre energi fra litium-ion-batteriet til et eksternt elektrisk system, for eksempel en elektrisk Scooter, en elektrisk sykkel, en bærbar PC eller til en annen elbil som er tom for strøm.

De smale lyktene og det spesielle frontdesignet på MG Marvel R Electric minner om den første Byton-prototypen.

Nye MG Marvel R Electric lanseres i Europa i mai. Som et av MG’s viktigste marked vil lansering i Norge være allerede i juni, og det forventes at de første bilene kommer til landet i løpet av juli.  Priser og utstyrsnivå er foreløpig ikke kjent, men produsenten har lagt opp til en svært aggressiv strategi for sin videre ekspansjon i Europa, der merket nå distribueres til tretten land. Den norske importøren lover konkurransedyktige priser, og med tanke på prisene på MG ZS skal det bli utrolig spennende å se hva en stor firehjulsdrevet familie-SUV med tilhengerfeste fra MG kommer til å koste.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev