SUV-en MG Marvel R Electric kommer til norske forhandlere i løpet av fjerde kvartal, og blir den rimeligste firehjulsdrevne elbilen på markedet.

Tekst: Sven Furuly, Foto: MG Press

Marvel R Electric er andre generasjon av MGs høyteknologiske og helelektriske SUV. Den er også den andre modellen i C-SUV-segmentet, der modellen ZS EV var den første. Den interessante MG Marvel R Electric kan leveres med firehjulsdrift eller bakhjulsdrift og kommer i tre ulike utstyrsversjoner: Comfort, Luxury og Performance. Dette er en unik el-SUV med elegant design, tilsynelatende god kvalitet og mye avansert teknologi. Marvel R Electric har det omfattende MG Pilot-førerassistent-systemet med mange funksjoner og det nye dashbord-designet med MG iSMART- connectivity system og 19,4-tommers berøringsskjerm.

Førerplassen har en blanding av et klassisk instrumentpanel rett foran føreren, samt et stort senterdisplay på midtkonsollen kombinert med brytere og betjeningskontroller.  

Med en lengde på 4674 mm og akselavstand på 2804 mm treffer Marvel R Electric et stort og viktig segment i det norske elbil-markedet. MG Marvel R tar design og teknologi til et nivå som gir modellen god konkurranseevne. Den nye MG-modellen kombinerer bra energiutnyttelse med høy dynamikk. Det tar bare 4,9 sekunder å akselerere fra 0 til 100 km/t, og toppfarten er 200 km/t. Deler av chassiskonstruksjonen er av aluminium og deler som vanligvis bare brukes på sportsbiler har funnet sin plass også i den moderne elektriske MG-serien. Chassiset er ikke bare mer solid, men også lettere, og dette påvirker kjøreegenskapene positivt.

Med sin akselavstand på 280 cm er det en bra lengde på kupeen og dette kommer også passasjerene i baksetet til gode. Skinnseter kan leveres som ekstrautstyr.

I tillegg til målet om å gjøre komfortabel elektrisk mobilitet tilgjengelig for alle, har MG også fokus på sikkerheten. Marvel R Electric har mange MG Pilot-systemer som gjør kjøringen enda tryggere. Modellen kan leveres med 14 avanserte MG Pilot-førerassistentsystemer som varsler om farer og griper inn ved behov. Dette inkluderer varsling om kollisjonsfare og smarte systemer for å beholde veigrepet og holde bilen stabil under alle føreforhold. MG Marvel R Electric har også to nye assistentsystemer ut over de som finnes på den rimeligere ZS: filholderassistent og tretthetsvarsling.

Ved hurtigladning tar det ca 40 minutter å lade opp det 70 kWh store batteriet fra nær null til 80%. Rekkevidden på 370 km for utgaven med firehjulsdrift er imidlertid temmelig beskjeden.

Norske kjøpere kan velge mellom to ulike drivlinjer i MG Marvel R Electric. Drivlinjen Tri-Motor består av tre elektriske motorer, har firehjulsdrift, toppeffekt på 212 kW (288 hk) og rekkevidde på 370 kilometer (WLTP). Versjonen med bakhjulsdrift har to elektriske motorer på bakakselen, maksimal effekt på 132 kW (180 hk) og rekkevidde på 402 kilometer (WLTP). Begge versjonene har et litium ion-batteri på 70 kWh og kan lades raskt i private garasjer eller på offentlige ladestasjoner (AC) takket være en trefaset ombordlader på 11 kW. Batteriet kan også hurtiglades (DC) til 80 prosent på rundt 40 minutter(temperaturavhengig). I motsetning til den rimelige MG ZS EV har også Marvel R Electric fått et klimaanlegg med integrert varmepumpe. Denne bidrar til bedre varmekomfort, jevnere ladning og høyere utnyttelse av batteriets effekt selv ved lave temperaturer.

MG Marvel R Electric kan trekke opptil 750 kg. Det gjør den velegnet til å trekke en lfstehenger, en liten campingvogn, eller frakte to elsykler på et spesielt sykkelstativ. Bagasjeromsvolumet er på 357 liter. Når baksetet legges ned, øker volumet til 1396 liter. Marvel R Electric med bakhjulsdrift har også ekstra bagasjeplass på 150 liter under panseret, kalt «frunk». En annen unik funksjon er V2L-systemet (vehicle-to-load). Denne teknologien gjør det mulig å overføre energi fra litium ion batteriet til et eksternt elektrisk system, for eksempel en elektrisk sparkesykkel, en bærbar PC eller en annen elbil.

Bagasjerommet har en praktisk utforming, men er med sine 357 liter er det atskillig mindre enn flere av konkurrentene vi finner i det samme elbil-segmentet.

Modellen kan nå forhåndsbestilles, og prisen ventes å være fra 338.900 til 418.900 kr eks. frakt- og leveringsomkostninger. Demonstrasjonsbiler vil skipes fra Kina til Norge i løpet av sommeren, og Marvel R Electric skal etter planen kunne prøvekjøres hos MG-forhandlerne i løpet av september/oktober. De første kundene vil få sin nye MG Marvel R Electric i løpet av fjerde kvartal 2021.

Den nye MG-modellen har fått et friskt og attraktivt utseende, og kan bli en stor suksess på det norske markedet. Lillebror ZS EV er allerede solgt i mer enn 5000 eksemplarer i Norge.

Suksessen med den første nye elbilen fra MG, den rimelige og samtidig rommelige ZS EV, der mer enn 5000 eksemplarer er solgt og registrert i Norge, har skapt store forventninger til den nye Marvel R. Den er først ut av flere bærekraftige biler som skal lanseres de neste årene, og er et synlig bevis på MG sitt fokus på elektrisk mobilitet.
MG utvikles for europeiske forbrukere og bil merket produserer bærekraftige, smarte og praktiske modeller til fornuftige priser, og Marvel R Electric er intet unntak.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev