Mot slutten av sommerferien starter de avsluttende testene av den elektriske varebilen Ford E-Transit i flere europeiske land, men prototypene er allerede ute på veien. Også norske operatører skal delta.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net

Hvordan fungerer en elektrisk Ford Transit i det daglige hos større og mindre selskaper som opererer nyttekjøretøyer? Det er også Ford opptatt av. De siste og avgjørende finjusteringene av den nye varebilen Ford E-Transit vil bli gjennomført etter at et større antall biler har rullet mange tusen kilometer på tyske, britiske og norske veier. Et lite antall prototyper rulles nå ut for å starte de første brukstestene blant leverandører av dagligvarer, budtjenester og annen lett distribusjon innenfor urbane områder, etterfulgt av et større antall mot slutten av sommerferien. Også i USA har Ford satt flere eksemplarer ut i markedet for at ordinære førere skal kunne gi sine tilbakemeldinger og brukserfaringer til Ford-ingeniørene.

Den elektriske utgaven av Ford Transit har fått betegnelsen E-Transit og varebilserien skal lanseres i Norge på vårparten 2022. Prototypene som nå er satt i drift, og forserie-bilene er alle produsert ved Fords fabrikk for nyttekjøretøyer i Dunton i Storbritannia. Drivlinjen i Ford E-Transit består av en elektromotor med en effekt på 198 kW (269 hk) som utvikler et dreiemoment på 430 Nm. Batteripakken, som har 400 Volt ladesystem, har en netto kapasitet på 67 kWh. Dette gir bilen en rekkevidde på inntil 350 km målt etter WLTP-normen. Under utprøving av E-Transit har Ford bygd en rekke ulike utgaver av bilen, slik den også kommer til å være når den kommer i serieproduksjon. De første som lanseres er de tradisjonelle kassevognene med to ulike lengder og to ulike høyder med et volum på inntil 15,1 m3. Deretter kommer det varianter for spesialpåbygg, som f.eks kjøletransport, lasteplan og en dobbelkabiner med sitteplass til seks personer. Nyttelasten for kassevognene er inntil 1616 kg mens chassis for påbygg vil kunne laste inntil 1967 kg.

Med AC-lading om natten og DC-hurtigladere på dagtid får brukere av elektriske nyttekjøretøyer en nærmest uinnskrenket fleksibilitet – og driftskostnadene senkes. 

For flåteoperatører som er avhengige av helt spesielle funksjoner – som f.eks å opprettholde frysetemperaturer i bilens kjølerom eller drive elektrisk verktøy – tilbyr Ford en interessant nyhet som tilvalg. For første gang i dette bilsegmentet kan brukerne velge «Pro Power Onboard», som er en generator med en effekt på inntil 2,3 kW. Denne benytter bilens hovedbatteri, og erstatter dermed et eget strømaggregat som vil være nødvendig for nedkjøling av varer eller arbeid på en byggeplass. Forøvrig anslår Ford at driftskostnadene for en flåteoperatør vil ligge ca 40 prosent lavere for en E-Transit, sammenliknet med en tilsvarende bil med dieselmotor. Ikke minst lavere vedlikeholdskostnader gjør overgangen til en elektrisk varebil gunstig i drift. Lave bompengesatser og tilgang til kommende soner reservert for nullutslippsbiler vil gjøre Ford E-Transit høyst interessant for norske brukere.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev