Vi har hatt en mistanke lenge, men nå har BMW bekreftet det selv: Den nye 2-Serie vil være forhjulsdrevet, og bygger på den samme plattformen som ble lansert i forbindelse med tredje generasjon MINI i fjor.

En av de store nyhetene på årets bilutstilling i Genéve, som åpner om noen uker, vil være BMW 2-Serie. Denne nykommeren, som går under betegnelsen ”Active Tourer”, vil få et mer høyreist karosseri enn vi er vant til når det gjelder de mindre BMW-modellene. Her er det er Mercedes-Benz B-Klasse som er hovedkonkurrent, og dermed har BMW satt stort fokus på praktiske funksjoner og fleksibilitet i tillegg til merkets ubestridte kjerneverdi: De gode kjøreegenskapene.

Det skal bli spennende å se hvordan bilkjøpere reagerer på både forhjulsdrift og muligheten for å bestille den nye bilen med en helt ny 1,5 liters tre-sylindret turbomotor. Hittil har BMW hatt et skarpt skille mellom bakhjulsdrevede plattformer til BMW og forhjulsdrevede plattformer til MINI, i tillegg til 4WD-modeller fra begge merker. Nå gjør de også en motor fra MINI-programmet tilgjengelig i en BMW, og den tiden da BMW var kjent for sine herlige rekkeseksere, forsvinner enda et stykke lenger inn i glemselens slør.

BMW 2-serie-2

Den nye modellen, som debuterer i Genéve den 4. mars fokuserer på det praktiske, og har blant annet et bagasjerom som kan varieres mellom 468 og 1510 liter. Fabrikken ser denne modellen som et svar på mange europeiske sedan-kunders ønske om å skifte til litt mindre biler, men fortsatt ha god plass til bagasje. Takket være forhjulsdriften blir det rause innvendige plassforhold, men BMWs talsmenn forsikrer at dynamikken og kjøregleden på ingen måte skal stå tilbake for det vi er vant til fra BMW. I løpet av de nærmeste årene planlegger BMW et modellprogram som består av tretti ulike modeller med bakhjulsdrift og femten (inkludert MINI) modeller med forhjulsdrift, men mye er avhengig av BMW-kundenes reaksjoner.

Den nye BMW 2-Serie Active Tourer blir en del av en større 2-Serie, der en Coupé lanseres senere i år. Denne bygger imidlertid på en bakhjulsdrevet plattform, og får dermed den samme drivlinje-konfigurasjonen som vi kjenner fra dagens 1-Serie og 3-serie. BMW gjør med andre ord en forsiktig tilnærming til forhjulsdrift, og selskapet har fortsatt ganske åpne planer for hvorvidt det skal introduseres flere modeller med forhjulsdrift – og når dette eventuelt skal skje. Ett er imidlertid sikkert, og det er at den nye forhjulsdrevede plattformen egner seg for biler med en størrelse opp til 4600 mm, og BMW har allerede utviklet tre ulike akselavstander og flere ulike sporvidder. Disse plattformene vil være velegnet til både etterfølgeren til dagens X1 og og en helt ny forhjulsdrevet utgave av BMW’s minste og rimeligste modell, 1-Serie sedan.

BMW 2-serie-3