En campingvogn med egen batteripakke og elektromotorer for å avlaste trekkvognen høres kanskje ut som et eventyr, men tyske Dethleffs har testet konseptet på krevende strekninger i Alpene.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/Net
Campingvognprodusenten Dethleffs fremstiller seg gjerne som en pioner innenfor campinglivet, og flyttet allerede i 1931 grensene for det etablerte. Da startet grunnleggeren av merket, Arist Dethleffs, sine første salgsturneer rundt omkring i Tyskland med det nye produktet. Nitti år senere har bedriften igjen nådd en viktig milepæl – og har innfridd sin visjon om å skape et helt nytt campingvogn-konsept, ikke minst styrt av det økende skiftet fra fossildrevne biler til elbiler. En campingvogn med sine egne elektriske hjelpemotorer har Dethleffs vist frem på flere messer helt siden 2017, men i sommer har denne nykommeren gjennomført flere viktige tester på vanlige veier.
Med start i Allgau i Isney sør i Tyskland ble den nye campingvognen hektet på kroken til en Audi e-Tron elbil, men kurs for Alpene. Ferden gikk mot Garmisch Partenkirchen og deretter inn i Østerrike. Vi i Bilmagasinet har også kjørt elbil med campingvogn på slep over norske fjelloverganger, og resultatene har vært entydige. Strømforbruket blir fordoblet med selv en lett campingvogn på kroken – og dermed halveres den praktiske rekkevidden. Med hjelp fra den tyske produsenten av girkasser og drivlinjer, ZF, har Dethleffs konstruert en campingvogn der tanken er at denne i høy grad skal være selvdrevet, og dermed redusere strømforbruket til trekkvognen ned mot det normale i forhold til terrenget den kjører i.
Bilen skulle fortsette over Brennerpasset til Italia, med byen Riva ved Gardasjøen som mål. En reise på 386 kilometer med en elbil kan være avskrekkende i seg selv når man vet at 4870 høydemeter skal forseres. Alle som har kjørt elbil vet at slike stigninger suger energi, og selv om en Audi e-Tron har en WLTP rekkevidde på 417 kilometer fra sitt 95 kWh (brutto) batteri, ville det være nødvendig med en ladestopp underveis. Selv ikke 5480 høydemeter i utforbakke den siste delen av turen ville regenerere nok strøm til bilens batterier. Beregninger på forhånd viste at det kun var nødvendig med en kort ladestopp, fordi e-Caravan i liten grad ville påvirke bilens strømforbruk. Dethleffs e-Caravan er basert på en lett (800 kg) Coco reisevogn, men med en batteripakke på 40 kWh i chassiset, to elektriske navmotorer og styringselektronikk økes vekten med ytterligere et tonn.
Målet ble nådd, og batteripakken i campingvognen hadde fortsatt 20 prosent energi i beholdning ved ankomst. Hver av de to elektriske navmotorene yter 30 kW og har et dreiemoment på 90 Nm. Dette bidrar til både raskere akselerasjoner og lav belastning på trekkvognen. Et ytterligere pluss er at pendelbevegelser i vognen raskt kan nøytraliseres ved hjelp av ulik hastighet på de to motorene. Den eneste utfordringen under turen var utformingen av ladestasjonene. Ingen av disse var tilpasset en elbil med tilhenger på slep, og i likhet med det vi i Bilmagasinet erfarte i vår test, var det nødvendig å koble av campingvogna om man ikke var alene, og kunne blokkere tre ladestolper uten at andre ble forhindret fra å lade. Det er ingen lett oppgave å rangere en tilhenger som dette på 1,6 tonn, men også på dette området har Dethleffs lansert et Colombo-egg.
De to elektromotorene kan benyttes til å rangere den frakoblede campingvognen de siste meterne inne på en campingplass til den oppstillingsplassen, i skrittfart. Rangeringen styres med en fjernkontroll, og det er kraft nok til å klatre over hindringer med en høyde på 10 cm. Slik EU-lovgivningen er i dag, er det ikke tillatt å utstyre tilhengere med en hjelpemotor, og dermed er denne rangeringsmuligheten i realiteten det eneste Dethleffs kan tilby – om campingvognen ble satt i serieproduksjon i dag. I påvente av en regelendring finnes det imidlertid en liten dør på gløtt. EU-reglene åpner for at det kan det lages inntil 1500 eksemplarer av et «kjøretøy» årlig, uten at det kreves typegodkjenning. Om dette er et stort nok volum – og til hvilken pris – sies det ikke noe om, men ZF og Dethleffs har investert mer enn fem millioner euro i prosjektet. Det er penger de utvilsomt ønsker at skal gi en avkastning, så vi følger prosjektet med interesserte øyne videre.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev