Hyundai FCEV ser ved første øyekast ut som en helt ordinær iX35 SUV, og hadde det ikke vært for klistremerkene ville neppe noen kastet et ekstra blikk på den hvite bilen. Men de skulle bare visst – for bak et anonymt ytre skjuler det seg avansert teknologi – og kanskje svaret på mange av våre klimautfordringer.
Hydrogen som drivstoff er ingen nyhet, og heller ikke strømproduserende brenselceller som benytter dette drivstoffet er rykende fersk teknologi. Selv kjørte jeg flere ulike brenselcellebiler før årtusenskiftet, men endelig er teknologien moden nok til at hvem som helst kan kjøpe og kjøre en slik bil. I det minste dersom du har 650 000 kroner å spandere og bor i sentrale strøk på Østlandet, slik at du kan finne en fyllestasjon når tanken begynner å bli tom.
En brenselcellebil er rent teknisk en elektrisk bil, der den eneste forskjellen i forhold til de tusenvis av elbiler som ruller på norske veier, er at tunge og store batteripakker er erstattet av en stabel brenselceller som produserer den strømmen elektromotorene trenger. Med 7 kg hydrogen i tankene fikk jeg en kjørelengde på vel 550 km, og det forteller vel sitt om hvilket potensial som ligger i denne teknologien – og det hele skjult i en helt ordinær familiebil. Dette tror jeg på!