De to selskapene har i dag vist fram en Volvo XC90 som er utviklet av de to i felleskap. Bilen, som kan kjøre helt av seg selv, er en viktig milepæl i det strategiske samarbeidet mellom de to selskapene.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Volvo Cars

Uber og Volvo har samarbeidet siden 2016 og laget flere prototyper for å utvikle og skaffe seg kunnskap om selvkjørende biler. Bilen som vises fram i dag er den første ordinære produksjonsbilen som i kombinasjon med Ubers selvkjørende system er i stand til å kjøre helt selv.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Volvo har utstyrt en basisbil av typen XC90 med sentrale sikkerhetsfunksjoner som gjør at Uber enkelt kan installere sitt eget selvkjørende system. Dette skal i fremtiden gjøre det mulig for Uber å ha selvkjørende biler i sitt eget nettverk, og bruke disse i en autonom samkjøringstjeneste (ridsharing service).

Blant de viktigste funksjonene til Volvo Cars’ selvkjøringsklare produksjonsbil er reservesystemer for både styring, bremser og batteri. Reservesystemene er designet til å stoppe bilen på en sikker måte dersom hovedsystemene av en eller annen årsak slutter å fungere. I tillegg til Volvo Cars’ innebygde reservesystemer har bilen en rekke sensorer på både innsiden og utsiden. Sensorene er tilpasset til Ubers selvkjørende systemer og skal bidra til at bilen kan manøvrere trygt i et urbant miljø.

Volvo Cars og Uber presenterer en helt standard Volvo XC90 påbygd det avanserte autonome Uber-systemet

Når Uber setter sitt eget selvkjørende system sammen med Volvo Cars’ kjøretøysplattform er hensikten at selskapet en dag skal kunne tilby sikker og pålitelig samkjøring, uten å måtte benytte spesialtrente medarbeidere for å operere og overvåke bilen når den ferdes i områder beregnet for selvkjørende biler.

Den selvkjøringsklare produksjonsbilen som ble presentert i dag, er en viktig del av det kommersielle samarbeidet Volvo Cars’ inngikk med Uber i 2016. Målet med samarbeidet er at Volvo skal kunne levere flere titalls tusen basisbiler med plattformer som er klargjort for selvkjøring de kommende årene.

Ved første øyekast kan det se ut som et utrykingskjøretøy, men takboksen inneholder kameraer og sensorer

– Vi tror selvkjørende teknologi vil gjøre det mulig for oss å forbedre sikkerheten ytterligere og det er selve fundamentet i selskapet vårt. Innen midten av det neste tiåret forventer vi at en tredjedel av salget vårt vil være fullstendig selvkjørende biler. Samarbeidet med Uber understreker vår ambisjon om å være den foretrukne leverandøren for de ledende ridehailing-selskapene i verden, sier Håkan Samuelsson, CEO og president i Volvo Cars.

– Nært samarbeid med selskaper som Volvo er helt avgørende for å kunne bygge en trygg, skalerbar flåte av selvkjørende biler på en effektiv måte. Volvo er kjent for sitt store fokus på trafikksikkerhet, noe som også er en hjørnesten i deres nye produksjonsklare basisbil til selvkjørende kjøretøyer. Satt sammen med vår selvkjørende teknologi vil dette kjøretøyet være en viktig del av Ubers autonome produktspekter, sier Eric Meyhofer, CEO i Uber Advanced Technologies Group.

Volvo Cars planlegger å bruke tilsvarende autonome plattform, som i samarbeidet med Uber, når selskapet skal lansere sine fremtidige selvkjørende biler tidlig på 2020-tallet. Teknologien, som kommer på Volvo Cars biler SPA2-plattform (Scalable Product Architecture), vil ha funksjoner som er utviklet for at bilene skal kunne være selvkjørende på spesielt tilrettelagte områder, som motorveier og ringveier, uten at et menneske må overvåke bilen.

Volvo har gjennom årtier hatt et sterkt fokus på sikkerhet, og dette danner ryggraden i de selvkjørende bilene

Volvo Cars tror selvkjørende teknologi har potensialet til å gi mange fordeler når det kommer til trafikksikkerhet, den dagen alle biler er autonome. Frem til det er en virkelighet kan teknologien tilby kundene en bedre kjøreopplevelse, fordi den kan fjerne dagligdagse oppgaver som start-og-stop-kjøring i trafikkøer.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev