Volvo Cars lanserer en pansret SUV som heter Volvo XC90 Armoured, og tar med det nye skritt som produsent av pansrede biler. Bilene er utviklet for at personer med et ekstra høyt beskyttelsesbehov skal kunne ferdes trygt og komfortabelt.

– Vi er stolte av å kunne tilby våre nye pansrede biler. Med XC90 Armoured kan vi tilby høy personlig sikkerhet for personer som trenger ekstra beskyttelse, sier Stephan Green, markedsdirektør i Volvo Cars Special Vehicles.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Har tatt to år å utvikle

Det finnes i dag et voksende globalt marked for pansrede biler og det utvikles allerede er stort antall biler med ulike beskyttelsesnivåer. Volvo Cars har de senere årene fått et økende antall forespørsler om å utvikle en pansret XC90. Volvo Cars har lang erfaring med å utvikle biler til politi, brannvesen og ambulansetjenester og lager i tillegg utlike spesialkjøretøyer der det er høye krav til funksjonalitet, sikkerhet og fremkommelighet. Volvo leverte den første politibilen allerede i 1929.

Det tykke skuddsikre vinduet kan åpnes 150 mm på førersiden

– Med XC90 Armoured i beskyttelsesklassen VR8* (VPAM BRV 2009/ERV2010) tilbyr vi et høyt beskyttelsesnivå, men beholder samtidig bilens basisegenskaper. Kunder som kjøper denne typen biler er for eksempel sikkerhetstjenester som bruker bilene til å frakte personer med behov for ekstra sikkerhet, sier Green.

Utviklingsarbeidet med å lage en bil i beskyttelsesklassen VPAM VR8 startet for over to år siden. VPAM VR8-sertifiseringen innebærer blant annet at bilen skal ha 360-graders ballistisk beskyttelse samtidig som den har omfattende beskyttelse mot eksplosiver.

– For å møte de høye kravene fra kundene av denne typen biler har vi utviklet en mengde tilvalg for å imøtekomme deres behov, sier Green.

Bakveggen er helt tett, men har nødåpning for evakuering bakover.

Utvikles i all hemmelighet

Utgangspunktet til XC90 Armoured er en Volvo XC90 T6 AWD med utstyrsnivået «Inscription». Inscription-bilene er høyt utstyrt, med et elegant design og er også tilgjenglig for vanlige kunder på Volvo Cars’ standard-modeller. Modellen er med sin størrelse og karakter den modellen i Volvo Cars’ portefølje som egner seg best til å bli en pansret bil. Bilen bygges på fabrikken i Torslanda før den sendes til videreutvikling i Tyskland og selskapet TRASCO Bremen GmbH, som er spesialisert på å lage kvalitetsbiler med høyt sikkerhetsnivå.

– Produksjonen skjer i all hemmelighet, under strenge rutiner og oppsyn for å oppnå de ballistiske kravene til bilen, sier Green.

Brannslukker i motorrommet er en del av utstyret på XC90 Armoured

Veier nesten 4500 kilo

Pansringen i bilene består høyfast stål på 10 millimeter og glasset i vinduene er opptil 50 millimeter tykt. Den ekstra beskyttelsen gjør at bilens vekt øker med rundt 1400 kg og en ferdigprodusert bil har en totalvekt på omlag 4490 kg, medregnet fem passasjerer. Bilene får et nytt chassi og nye bremser for å kunne håndtere den høye vekten.

– Produksjonen er svært nøyaktig, noe som er helt nødvendig for å kunne oppfylle de ekstremt høye sikkerhetskravene i denne klassen. Vi jobber også hardt med å beholde bilens kjøreegenskaper, på tross av den omfattende pansringen. Pansringen er utført på en så diskret måte som mulig, slik at det knapt nok er mulig å skille en XC90 Armoured fra en standard XC90. Hver kunde har sine unike behov og ønsker, noe vi tilrettelegger for gjennom skreddersydd produksjon, sier Green.

Volvo XC90 Armoured kan bestilles nå og de første bilene leveres til kunder i slutten av 2019.

Tykke dører, men likevel god adkomst til baksetet

Kommer også med lett pansret bil

Volvo Cars utvikler også en lettpansret bil, i tillegg til den tungt pansrede XC90 Armoured, noe som gjør selskapetes portefølje av pansrede biler komplett. Utgangspunktet for de lett pansrede bilene er XC90 T6 AWD Inscription eller XC60 T6 AWD Inscription.

De lett pansrede bilene henvender seg til en litt annen kundegruppe. Det kan for eksempel være til personer eller bedrifter som ønsker økt sikkerhet fordi de opererer i et risikofylt geografisk område, eller fordi en bedrift har enkeltpersoner som trenger ekstra beskyttelse. Markedet for denne typen lett pansrede biler finnes blant politiet, sikkerhetstjenester, diplomater og privatpersoner. Bilene er beregnet på Latin-Amerika og Europa.

Skuddsikert glass

Den lettpansrede versjonen har tynnere vinduer enn storebror

Etter at bilene er utviklet ved Volvo Cars’ fabrikker ferdigstilles bilene i Brasil, der det både er stor etterspørsel etter pansrede kjøretøyer, men også lang erfaring med å bygge dem. Bilene har lettere pansring enn XC90 Armoured, men gjennomgår en rekke ballistiske tester for å oppnå en høy beskyttelsesgrad. Salgsstart for de lett pansrede bilene er i første halvdel av 2020.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev