Med lanseringen av XC40 Twin Engine kan Volvo nå tilby plug-in hybrid-alternativer i alle tre modellserier, og dermed øke den planlagte andelen av elektrifiserte biler i årene som kommer.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Volvo Presse

Plug-in hybrid-salget har hatt en kraftig vekst i Norge gjennom flere år. Siden drivlinjen for alvor ble introdusert til norske bilkjøpere i 2014 har salget økt med 1477 prosent. Blant bilmerkene som tilbyr plug-in hybrider er det Volvo som selger flest, selv om det er Mitsubishi Outlander PEHV som er den mest solgte enkelt-modellen i Norge.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

I 2018 ble det ny-registrert 26 546 ladehybrider (plug-in hybrider) i Norge, mot 1683 i 2014. Volvo har økt plug-in hybrid-salget fra 88 biler til 7602 biler i samme periode. Dette ga Volvo en markedsandel på 28,6 prosent i 2018. Med salgsstart for XC40 Twin Engine i dag har dermed Volvo plug-in hybrid-alternativer også i 40-serien. Hittil har drivlinjen vært forbeholdt Volvos ulike modeller i 60- og 90-serien.

Volvo arbeider med elektrifisering av alle modeller og målet er å selge 1 million biler globalt i 2025

– Med salgsstarten til XC40 markerer vi at alle modellseriene våre kan tilby plug-in hybrider. Denne drivlinjen har vært utrolig viktig for Volvo i Norge og står for 65% prosent av salget vårt. Det knyttes derfor store forventninger til XC40 Twin Engine i Norge, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS til Bilmagasinet.

Volvo XC40 er den minste SUV-modellen, men kan konfigureres i flere forskjellige utstyrsgrader

Volvo forventer å starte leveringt av den nye XC40-varianten til norske kunder i fjerde kvartal 2019. Den vil først være tilgjengelig i T5 Twin Engine utgaven med forhjulsdrift og en tre-sylindret bensinmotor i kombinasjon med elektriske motor. Bensinmotoren yter 180hk og har et dreiemoment på 265 Nm. Den elektriske motoren yter henholdsvis 82hk og 160Nm. Elektrisk rekkevidde er 38 kilometer (WLTP).

Prisen for XC40 T5 Twin Engine starter på 479 900,- inkludert frakt/levering i Oslo. Forbruket er 0,19 liter/mil og CO2-utslippet 44 gram/km. Begge er målt etter den gamle NEDC-normen som favoriserer hybridbiler. Målt etter den nyeste WLTP-normen blir tallene noe høyere.

Med XC40 har Volvo nå tre ulike SUV-serier der alle kan leveres som ladehybrider med Twin Motor 

–  Plug-in hybrid-teknologien er et viktig steg mot en hel-elektrisk framtid. I 2025 skal Volvo selge 1 million elektrifiserte biler på verdensbasis og Norge er en ledestjerne for selskapet i den sammenheng, sier Trosby. Volvo Cars har tidligere analysert kjøremønsteret til 400 norske XC90er. Analysene viser at opp mot 50 prosent av kjøringen til en plug-in hybrid som XC90 skjer med elektrisk drift.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev