Selv om november har vært mild mange steder i landet, er det neppe tvil om at de aller fleste i Norge nå plutselig kan oppleve glatt og snødekt veibane med vanskelige kjøreforhold.
Av Sven Furuly
Etter en uvanlig mild oktober og november er det neppe tvil om at krevende vinterføre vil møte de fleste norske bilførere i løpet av kort tid. Da kan det være for sent å tenke på vinterdekk, og med det milde været vi har hatt denne høsten virker som om mange har glemt dette.
Dekkprodusenten Goodyears nye undersøkelse, Dekkbarometeret, viser nemlig at i overkant av hver fjerde norske bileier ikke har byttet dekk i tide. Samtidig mener 62 prosent at det er ganske eller veldig viktig å bytte til riktig tid. Dette er oppsiktsvekkende, ettersom omstillingen fra mild høst til snødekt vinter går fort i Norden I Goodyears nye undersøkelse, Dekkbarometeret, har nordmenn svart på spørsmål angående dekkbruk om vinteren. Det viser seg blant annet at mange ikke har skiftet til vinterdekk i tide. 27 prosent av respondentene oppgir at det har skjedd at de ikke har fått byttet i tide, og fire prosent svarer at de hvert år er for sent ute. Samtidig er flertallet enige om at det er viktig å få byttet i tide. I Norge er det forskjeller basert på hvor man bor i landet.
– Det er lett å ta av vinterdekkene om våren og legge dem bort, og så ikke ta dem frem igjen før det nærmer seg tid for dekkbytte. Det er viktig å undersøke tilstanden på vinterdekkene i god tid før det er aktuelt å bytte. Hvordan er det med mønsterdybden? Hvilken tilstand er dekkene i? Da vet du allerede før vinteren kommer om dekkene dine må byttes ut eller ikke. Det er vanlig at været endrer seg raskt om høsten, så å forberede ordentlig er det beste du kan gjøre for deg selv og dine medtrafikanter, sier Jenny Wahlsten, Acting Marketing Manager hos Goodyear.
Type dekk er viktig for nordmenn
For dem som trenger å investere i nye vinterdekk, er det en hel rekke ting man må ta hensyn til. Det er tydelig at dekkenes prestasjoner i dekktester er noe nordmenn tar hensyn til før de kjøper dekk. 17 prosent mener det viktigste kriteriet er at det er piggdekk, mens 12 prosent synes det samme om piggfrie dekk. Ulike kjøremønstre, ulike geografiske forhold og klimaforskjeller i vårt langstrakte land er bestemmende for hvilket dekk man velger, og det er viktig å både tenke gjennom eget behov og snakke med fagfolk før man kjøper nye vinterdekk til bilen. Under finner du de tre viktigste spørsmålene du bør ta stilling til ved dekkvalget, og som du bør diskutere med din dekkforhandler.
.
- Hva slags underlag kjører du mest på?
Det underlaget du kjører mest på, har stor betydning for hvilken type dekk du bør ha. Vei- og føreforhold kan være svært ulike avhengig av om du bor i Nord- Norge, Midt-Norge eller Sør-Norge. Storby eller landsbygd gir også ulike forutsetninger som gjør at enkelte dekk passer bedre enn andre.
- Piggdekk eller piggfrie dekk?
Underlaget er også avgjørende for hvordan du skal tenke når det gjelder pigg eller piggfritt. Piggfrie vinterdekk tilpasset for nordiske forhold har generelt sett likeverdige egenskaper som piggdekk på vinterføre med unntak av på is. Tenk på hvilke vinterdekk som passer best på det føret som er mest normalt der du kjører, og velg vinterdekk etter dine behov.
- Komfort
I tillegg til veigrep og sikkerhet finnes det i dag flere andre parametere å bedømme et dekk ut fra. Det har blitt stadig vanligere at dekk er utstyrt med flere funksjoner som gjør kjøreturen mer behagelig. Mange dekkprodusenter har lagt ned et stort arbeid i å redusere dekkenes støy. Utformingen av mønsteret, gummiblandingen og hardheten i dekkene påvirker dette. Alle nye dekk har i dag en Eu-standardisert klassifisering der også støyen er målt. Med et blikk kan man selv se hvordan forskjellene, mål i desibel (dB), er mellom ulike dekk. Tenk over om dette er viktig for akkurat deg – i tillegg til sikkerheten og veigrepet.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av opinions- og markedsundersøkelsesselskapet YouGov på oppdrag fra Goodyear. I løpet av perioden 10. oktober til
5. november 2020 har de gjennomført til sammen 1002 intervjuer i Norge. Dette er gjort via internett. Utvalget er menn og kvinner over 18 år med førerkort.