Bilmerket Denza bygger på et teknologisamarbeid mellom Mercedes-Benz og den kinesiske bilfabrikken BYD. Merkets første elbil var basert på B-klasse, men nå er det EQC teknikken som skal benyttes.

Tekst: Sven Furuly, Foto: DGRC

Selskapet bak bilmerket Denza heter Shenzen Denza New Energy Automotive, og ble etablert allerede i 2012, som et samarbeidsprosjekt mellom Daimler AG og den kinesiske bilprodusenten BYD. Målet var å etablere et rendyrket elbil-merke og ta del i det store teknologiskiftet som man begynte å ane konturene av i 2012. Den eneste bilen som hittil er produsert og markedsført er Denza 500, en elbil basert på den forrige generasjon Mercedes-Benz B-Klasse EV.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Salget av elbilen Denza 500 (den er også solgt under andre modellnavn) har bare vært en moderat suksess, mye grunnet bilens korte rekkevidde og nærmest utdaterte teknologiske plattform. I den elbil-orienterte kinesiske markedet ble det kun solgt 1974 eksemplarer i 2018 – som i praksis betyr at modellen ikke greier å tiltrekke seg de store massene av kinesere som ønsker å kjøpe en elbil. Med den nylig presenterte konseptbilen Denza Concept X kan det imidlertid se ut som om merket kan stå foran en ny epoke.

Størrelsen og de foreløpige uttalte spesifikasjonene får Denza Concept X til å fremstå som en EQC-tvilling

Nyheten ble vist på Shenzen Auto Show i Kina i begynnelsen av juni og fikk stor oppmerksomhet. Konseptbilen er designet av Mercedes-Benz, og har både spennende og utfordrende linjer. For øyeblikket er Concept X kun en utstillingsmodell uten noen form for interiør eller drivlinje. Størrelsen minner om Mercedes EQC og representanter for Denza omtaler den som en SUV med plass til inntil sju personer. Spesifikasjonene som oppgis er en rekkevidde på 500 kilometer og en akselerasjon fra 0-100 km/t på under 5 sekunder – helt identisk med EQC.

Det åpnes for bestilling av den nye modellen tidlig i 2020, men tidspunkt for produksjonsstart er ikke oppgitt

Bildene viser et design og utstyrsdetaljer som skal løfte bilen opp på et premium nivå. Bruk av matrix LED-lys, flate innfelte dørhåndtak og kameraer som erstatter de tradisjonelle utvendige speilene, forsterker bilens visjonære utstråling. Også felgene er designet spesielt for denne konseptbilen. Legg også merke til at bilen er presentert med både doble panorama soltak og takrails. Det antydes at salget av bilen skal starte opp i 2020, men i skrivende stund er det ingen opplysninger om når de første leveringene vil finne sted. Selv om designet på mange måter er minst like interessant som Mercedes EQC, er det liten sannsynlighet for at Denza vil dukke opp på det europeiske markedet.

Et forkrommet merke på karosseriet som dette, vil utvilsomt tiltrekke seg statusorienterte kinesiske bilkjøpere

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev