VW presenterer en helt ny ID. elbil på den internasjonale bilutstillingen som åpner i Shanghai midt i påsken. Nå dreier det seg om en allroud-modell som gjennom sitt variable konsept er både en SUV og en MPV

Tekst: Sven Furuly, Foto VW Presse

La oss bare slå det fast med en gang: Dette seneste tilskuddet til den etter hvert svært store og ambisiøse elbilfamilien ID. fra Volkswagen er foreløpig bare en konseptbil. Men den er spennende nok med sin lengde på fem meter og et åpent og variabelt interiør. Om publikums-interessen er til stede og elbil-utviklingen fortsetter seg slik den har gjort de siste par-tre årene, er VW imidlertid helt klar på at en produksjonsutgave kan komme på markedet i Kina i 2021.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Konseptbilen er bygd opp rundt et IQ.DRIVE system, og dette innebærer at bilen er i stand til å kjøre autonomt uten en aktiv fører når den er satt i en såkalt ”ID-Pilot” –modus. Det et nettopp det autonome som åpner for den helt spesielle utformingen av bilens interiør. Velger føreren helautomatisk modus kan setene vinkles 25 grader innover. Dette åpner for en helt annen kommunikasjon mellom passasjerene enn vi er vant med i tradisjonelle biler.

Konseptbilen har en åpen “lounge” der setekonfigurasjonen kan tilpasses individuelle ønsker

ID.ROOMZ tar oss virkelig med et godt stykke inn i fremtiden, slik vi blant annet Volvo demonstrerte med sin selvkjørende konseptbil for et halvår siden. ”Lounge”-begrepet innebærer at setene kan innstilles individuelt – også til å bli en seng – når ID-piloten har overtatt ansvaret for fremføring av bilen. Avhengig av valgt kjøremodus justeres også setene slik at de f.eks gir optimal sidestøtte ved kjøring på svinget vei.

Den skalerbare MEB-plattformen danner grunnlaget for allede elektriske ID. modellene til VW

Som vi ser av den ene illustrasjonen bygger bilen på den samme skalerbare MEB-plattformen som bærer de ulike ID. modellene. I denne versjonen har batteriene en samlet kapasitet på 82 kWh – noe som gir en rekkevidde på inntil 450 km målt etter WLTP-metoden. Ved hjelp av hurtigladning på inntil 150 kW vil det være mulig å lade batteriet til 80% i løpet av en halvtime.

Dashbord med kun et ratt og en skjerm er fremtidsvisjon hos VW – men en realitet hos Tesla

ID.ROOMZ er utstyrt med to elektromotorer på til sammen 306 hk, og dermed får bilen firehjulsdrift for både god fremkommelighet og akselerasjon. Sprinten fra 0-100 km/t er beregnet til 6,6 sekunder for denne fem meter lange sju-seteren. Det er også interessant at Volkswagens sjefdesigner Claus Bischof en elbil der det konvensjonelle dashbordet er forsvunnet. Fortsatt er det ratt og instrumenter som skal benyttes når føreren selv har kontrollen – men dette er utvilsomt inspirert av en designløsning vi allerede i dag finner på en Tesla Model 3.

Bærekraftige materialer og autonom kjøring i grad 4 kjennetegner denne konseptbilen fra VW

Slik en konseptbil skal være, byr også ID.ROOMZ på uvanlige materialvalg i interiøret. Setetrekkene er laget av helt nye, fornybare, materialer og flere steder i bilen er det brukt ekte tre-finér fremfor oljebaserte materialer. Effektive filtersystemer gjør også innemiljøet i bilen godt – selv om den utvendige luften rundt bilen er forurenset. Verdenspremieren finner sted ved et spesial-arrangement som finner sted kvelden før åpningen av Shanghai-utstillingen – som pågår fra 18. til 26. april.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev