En åpen utgave av den spektakulære kupémodellen Lexus LC ble presentert på den internasjonale bilutstillingen i Detroit før helgen. Som tidligere kabrioleter fra dette premium bilmerket har også konseptstudien særpreg og utfordrende linjer

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Det er gått to år siden den både dynamiske og spektakulært utseende LC kupé-modellen ble lansert i nettopp Detroit. Siden er dette flaggskipet av en kupé lansert globalt, og også i Norge er det solgt flere eksemplarer av LC – som kommer med en kraftfull hybrid drivlinje og betegnelsen LC 500h , men som også leveres med en råsterk V8-motor i f.eks USA. Det manglet ikke på reaksjoner da vi prøvekjørte bilen på norske veier sommeren 2017.

Den kraftfulle fronten – først vist gjennom LC 500h, finner vi også igjen i den aller nyeste SUV’en UX

Den åpne utgaven er bygger på det samme grunndesignet som den lukkede modellen, og selv om det er mange enkeltdetaljer som skiller de to, er likevel uttrykket det samme. Alt fra den skråstilte frontruten til hekkens glatte konturer og den særpregede utformingen av bagasjelokket, er elementer som appellerer til følelser og skaper reaksjoner. Det kraftfulle – og kanskje for mange nesten provoserende designet – tjener også som en presentasjon og forbilde for hvilken designretning vi kan forvente oss for morgendagens Lexus-program.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Den er lang, flat og slank – og beholder dermed de atletiske proporsjonene til kupé-modellen. Sjelden har jeg fått så mange reaksjoner på en bils design, som da jeg kjørte kupé-utgaven på norske veier. Som kabriolet-fan opplever jeg at konseptstudien bringer helt nye dimensjoner til designet. En kombinasjon av japansk stil – som ofte blir noe helt utenom det vanlige – når designerne skal skape noe grensesprengende, men samtidig innenfor smaken til kjøpere av luksusbiler globalt, kan gi spennende resultater. Det har vi sett på flere Lexus-modeller gjennom årenes løp – fra SUV’ene i RX-serien til flaggskipet LS og den helt nye UX.

Ettersom det er en konseptbil avviker det særpregede interiøret en god del fra det vi finner i LC 500h kupé

Det velregisserte interiøret speiler også formgivernes streben etter å skape en bil som skal tilfredsstille selv den mest krevende kunde. Komfort er et stikkord – samtidig som også det visuelle er godt ivaretatt – fra utforming av seter til materialvalg, farger og monteringskvalitet. Hvitt skinn med kontrastsømmer i gult er neppe førstevalget for en konservativ luksusbil-kjøper, men skaper oppmerksomhet på en måte som forsterker det enestående eksteriørdesignet. Slik et konseptstudie skal gjøre.

Lengden er 4,77 meter med en akselavstand på 2,87 meter. Det gir korte overheng og et brutalt uttrykk

Men en bil som dette er mye mer enn en ”Grand Tourer” uten tak. Det handler også om ytelser og kjøreegenskaper. Visst skaper 22” store hjul en helt spesiell visuell opplevelse, og når vi vet at LC 500h har en systemeffekt på 359 hk, vil det også være kraftressurser nok. Om kabriolet-konseptet blir satt i produksjon vil ikke Lexus si noe om, men det er nærliggende å tro at den lanseres i løpet av året. Hvorfor tror vi det? Et tilbakeblikk i bilverdens historiebok forteller oss at i 2019 er det nøyaktig tretti år siden den første Lexus-modellen, LS400, ble lansert i USA. Noen bedre ” 30.th Anniversary” –modell enn en LC-kabriolet er det vanskelig å tenke seg…