Modellbetegnelsen Corolla har vært borte fra Toyotas europeiske modellprogram siden 2013, men huskes godt av de fleste. Nå kommer modellen, som allerede i 1997 ble verdens mest produserte bilmodell, tilbake til Europa.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress
Ikke bare kommer Corolla tilbake, men modellene kommer også til å appellere til et stort antall europeiske bilkjøpere – ikke minst nordmenn. Det er særlig to stikkord som klinger godt i norske ører: stasjonsvogn og hybrid. Toyota har valgt å skape to helt ulike Corolla-modeller, en kompakt og sportslig orientert kombi-kupe utgave, samt den rommelige og praktiske fem-dørs stasjonsvognen. Denne har fått betegnelsen Touring Sports og er definitivt den mest aktuelle av de to i Norge. Corolla erstatter Auris, som har vært Toyotas populære modell i den såkalte ”Golf”-klassen. Her er det tett blant konkurrentene, men takket være sin hybrid-teknologi har modellene hatt sin helt spesielle plass i dette segmentet.
Med den nye Corolla introduserer Toyota samtidig to ulike hybrid-alternativer i en og samme modell. Drivlinjen med en elektromotor på 53 kW (72 hk) i kombinasjon med den 122 hk sterke 1,8 liters bensinmotoren er velkjent. Dreiemomentet er på 142 Nm fra bensinmotoren og 163 Nm fra elektromotoren. Takket være optimalisering av hybridsystemet oppnås det nå et mer lineært forhold mellom turtall, akselerasjon og lydopplevelse enn tidligere. For en fører som ønsker hyppige og kraftige akselerasjoner vil forskjellen være godt merkbar. For en fører som har lært seg å utnytte systemets evne til å levere nesten 50% av kjøreturen i et rent elektrisk modus, vil forskjellen være av mindre betydning. Men uansett fokus er systemet mer stillegående og har et enda lavere drivstofforbruk enn tidligere.
Helt siden den første Prius i 1999 har Toyota kun hatt et hybrid-drivverk i hver aktuell modell. Med Corolla lanserer Toyota for første gang muligheten til å velge mellom to ulike hybride drivlinjer i den samme modellen. Et nytt 2-liters drivsystem består av en bensinmotor som yter 180 hk og gir et dreiemoment på 192 Nm. I tillegg til dette kommer effekten og dreiemomentet fra elmotoren – det samme som i 1,8 liters utgaven. En kombinasjon av lavest mulig forbruk og en mer sporty og direkte kjøreopplevelse er gjort mulig ved hjelp av en elektronisk ”Shiftmatic” girkasse. Den er i utgangspunktet trinnløs, men har fått en elektronikk som gir den seks faste trinn. Dette gir en raskere og smidigere akselerasjon, samtidig som føreren også kan foreta manuelle girskift med hendler på rattet.
Corolla er bygd opp på en helt ny plattform der både vridningsstivheten er økt og tyngdepunktet senket med 10 millimeter. Samtidig som konstruksjonen fokuserer på sikkerhet er utformingen av de bærende delene optimalisert for å gi best mulig plass og komfort. Blant annet bidrar dette til at batteriene kan plasseres på en måte som øker bagasjerommet betydelig i forhold til tidligere hybrid-modeller fra Toyota. Den nye modellen kan også leveres med et adaptivt understell som øker både sikkerhet og komfort. Førerassistansesystemer er det mange av, og selv i en mellomklassebil som dette er automatisk åpning og lukking av bakluken ved å sveipe foten under støtfangeren bak, tilgjengelig. Lengden på stasjonsvognen er for øvrig økt med 40 millimeter, samtidig som høyden er redusert med 25 millimeter. Dette gir Corolla Touring Sports et spennende, sporty og attraktivt design. Kort sagt: en familiebil vi tror mange nordmenn kommer til å falle for.