Det foregår samtaler mellom Daimler-sjefen Diester Zetsche og Elon Musk om å utvikle en ny elektrisk Mercedes-Benz varebil, fremkommer det i en presskonferanse den tyske konsernsjefen holdt den 6. februar.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Daimler Presse
Foranledningen til samtalene skal i følge Automotive News Europe være en tweet fra Elon Musk i oktober i fjor, der han nærmest skal ha invitert seg selv inn i et slikt prosjekt. Daimler har lenge hatt tanker om en elektrisk utgave av varebilen Mercedes-Benz Sprinter, og det er naturligvis smigrende og spennende når Elon Musk uttrykker at han både liker denne varebilen, og at han gjerne skulle vært med på å gjøre den elektrisk.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Daimler-sjefen Diester Zetsche fortalte på den årlige pressekonferansen knyttet til konsernets årsresulter, at det foregår samtaler mellom de to partene, men at utgangen foreløpig er helt åpen. Det er Tesla-sjef Jerome Guillen, en tidligere ansatt i Daimler-konsernet, som har etablert kontakt mellom de to topplederne.
Tesla bruker selv et antall Mercedes Sprinter varebiler til ulike transport- og kundeoppdrag, og Musk selv liker disse bilene godt. Daimler har allerede kunngjort at de vil lansere den første elektriske versjonen av Sprinter i 2019. Bilen vil komme i to utgaver, der fordelingen mellom lasteevne og batteripakke vil gi en rekkevidde på enten 115 km etter 150 km. Ettersom elektriske varebiler er tenkt som distribusjonsbiler i tette byområder, kjøre korte strekninger og ofte i faste ruter, vil selv relativt korte rekkevidder være tilfredsstillende. At elektriske varebiler vil være helt nødvendig for å kunne opprettholde forretningsdrift i et stadig økende antall nullutslippsoner i storbyer, er temmelig sikkert. Et bekreftelse på dette er at Nissan nå har sluttet å produsere varebilen NV200 med forbrenningsmotorer, og nå bare leveres i elektrisk utgave.