Grunnsteinen ble i dag lagt ned for en helt ny batterifabrikk inne på dagens fabrikkområde i Untertürkheim. Et viktig skritt for å nå målene Mercedes-Benz har for elektrisk mobilitet

Tekst: Sven Furuly, Foto: Daimler Media

Batteritilgang er i ferd med å bli en av de virkelig kritiske faktorene når det gjelder produksjon og innfasing av elbiler i stor skala. Elon Musk startet nærmest med å bygge opp en batterifabrikk før han kjørte opp produksjonen av Tesla i stor skala, og flere av de kinesiske bilprodusentene har kjøpt seg inn på eiersiden i store batterifabrikker. Begge deler kan vise seg å ha vært kloke strategier når vi nå står foran det virkelig store globale gjennombruddet for batteri-elektriske biler.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Det er ingen liten symbolverdi nedleggingen av grunnsteinen for et helt nytt kompleks inne på Mercedes-Benz bilfabrikken i Untertürkheim ved Stuttgart representerer. Det var Dieter Zetsche, styreldeder og øverste sjef for Daimler, som gjennomførte denne viktige handlingen fredag den 5. april. Den nye CO2-nøytrale fabrikken skal stå ferdig allerede om halvannet år, og da skal det 12 000 kvadratmeter store produksjonsanlegget levere batterier til alle de nye elektriske EQ-modellene fra Mercedes-Benz.

Den nye batterifabrikken (store bygningen montert inn i midten av bildet) dekker hele 12 000 m2

For å sikre god tilgang av battericeller vil Mercedes-Benz investere til sammen en milliard euro i et globalt batteri-produksjonsnettverk. Dette består for øyeblikket av ni fabrikker, lokalisert på sju ulike steder på tre kontinenter. Zetsche forteller at kun gjennom en satsning som dette vil det være mulig å oppnå den tilstrekkelige tilgangen- og fleksibiliteten det vil kreve å møte den store etterspørselen etter batteridrevne elektriske biler i årene fremover.

EQC, den første nye Mercedes-Benz elbilen som settes i produksjon i 2019, under vintertesting

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev