I disse dager er det to viktige begivenheter som preger Mercedes Benz i USA. Den ene er at den nye GLE er satt i serieproduksjon, mens den andre er av mer symbolsk karakter – men likevel av stor betydning.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Det første spadetaket er tatt i nærheten av fabrikken i Spartanbourg i arbeidet med å bygge en helt ny batterifabrikk. Den blir plassert tett opp til den store Mercedes-fabrikken, som ble bygd opp for å produsere SUV’en M-Klasse allerede i 1997. Aktivitetene har økt år for år, og målet med den helt nye batterifabrikken er å forsyne fremtidige elektriske SUV’er og alle modellene i den nye EQ-serien med batterier. Investeringsrammen er hele en milliard US-dollar.

Siden 1995 har Mercedes-Benz investert mer enn seks milliarder dollar i Tuscalosa-fabrikken. Dette har gjort selskapet til en stor arbeidsgiver og et av de selskapene som har gjort de største investeringene i regionen. Nå er de nye investeringene rettet mot elektro-mobilitet, og dette åpner mer en 600 viktige nye arbeidsplasser for staten Alabama. I dag produserer fabrikken modellseriene GLE, GLE Coupé og GLS for hele verdensmarkedet.

Norske kunder venter på levering av EQC i 2019. Foreløpig er en rekke spesifikasjoner ukjente

Den nye batterifabrikken er et av åtte globale produksjonsanlegg som skal møte det stadig økende behovet for batterier. Disse ligger i Kamenz, Stuttgart-Untertürkheim, Sindelfingen, Peking, Bangkok, og etter hvert i Tuscalosa. Innen 2022 skal Mercedes-Benz ha minst en elektrisk utgave i hver modellserie. Som en del av elbil-strategien skal også Mercedes-Benz starte opp produksjon av elektriske SUV’er i USA.