Den første Tesla Model Y er ferdigstilt ved selskapets nybygde elbil-fabrikk i Grünheide i Tyskland og overlevert til kunden. En ny Tesla-æra i Europa er i gang.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp.net
Endelig er produksjonen i gang ved den nye Tesla-fabrikken i Tyskland. Utfordringene har vært mange, knyttet til både godkjenninger og byggingen av det store anlegget som ligger i Berlin-Brandenburg området i Tyskland. Etableringen av en fabrikk i Europa er en av de strategisk viktigste satsningsområdene til Elon Musk siden etableringen av fabrikken i Kina.
Denne fjerde «Gigafabrikken» ble åpnet ved at en Model Y Performance rullet av produksjonsbåndet og ble overlevert som den første europeisk produserte Tesla til en tysk kunde. Også norske kunder vil få sin Tesla Model Y levert fra denne fabrikken i fremtiden. Anlegget dekker en flate på 227 000 kvadratmeter og byggingen har tatt to år. Ved oppstarten er det 3000 ansatte i aktivitet, men det er planlagt en rask opptrapping av produksjonen. Ved full kapasitetsutnyttelse er behovet 12 000 medarbeidere, og planen er å forsyne hele det europeiske kontinentet fra denne fabrikken. Alt fra komplette biler til battericeller, komplette batterier, elektromotorer, kunststoffdeler, seter, aksler og mye mer skal ferdigstilles i Grünheide.
Produksjonskapasiteten er planlagt å nå 500 000 Model Y årlig, samt en batteriproduksjon som skal nå 50 GWh. Dette vil gjøre Tesla Gigafactory Deutschand til den største elbil-fabrikken i hele Europa. Veien til fabrikkåpning har vært langt fra smertefri. Særlig vannforbruket har vært et stort diskusjonstema. Frykten for redusert grunnvannstand i området har ført til mange juridiske runder. Tesla hevder på sin side at fabrikkens forbruk av vann per produserte bil ligger betydelig lavere enn det tyske bransjegjennomsnittet. Nå er fabrikken åpnet, og med det en mulighet for kortere leveringstider til norske kjøpere.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev