Prognoser fra det tyske analyse-byrået Schwacke overrasker med å fastslå at Tesla Model S har høyere restverdi enn andre luksusbiler som Porsche og Audi etter tre års bruk.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Det meste som skjer innenfor tysk bilindustri og bilbransje blir fulgt med vaktsomme øyne langt utenfor landets grenser. Restverdi på bruktbiler etter tre års bruk er et område som har fått stadig større fokus i takt med det store teknologiskiftet vi nå opplever. Både leasingselskaper og bilforhandlere er helt avhengig av å ha så sikre restverdi-vurderinger som mulig. For høyt anslag kan gi et tap på bruktbilporteføljen, mens for konservativ vurdering gjør det vanskelig å konkurrere når kunden vurder ulike bilmerker og modeller. Rett fastsettelse av restverdi er nå mer utfordrende enn noensinne, enten vi befinner oss i Tyskland eller i Norge.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Særlig elbilene medførte stor usikkerhet for de norske leasingselskapene gjennom mange år, men i 2017 snudde trenden: Elektrifiserte biler begynte å stikke fra personbiler bare drevet av et fossilt drivstoff i restverdi etter tre års drift og 60 000 kilometers kjøring. I en direkte sammenlikning mellom for eksempel en Hyundai Ionq med Hybrid drivlinje og helt elektrisk drivlinje, fant ekspertene ut av sistnevnte ville beholde høyest restverdi. Mange elbiler har hatt en usedvanlig høy bruktpris i forhold til det verditapet man som bilkjøper normalt er nødt til å beregne så langt i Norge. Dette skyldes som vi vet stor interesse for elbiler og lange ventetider.

En luksusbil som Audi A8 har et betydelig verditap etter tre års bruk, noe som også reflekteres i leasingprisen

I Tyskland har imidlertid situasjon vært annerledes: Elbiler har vært betraktet som et fenomen for spesielt interesserte, og bilbransjen har hatt et langt mindre fokus på elbiler enn i for eksempel Norge. Dette er som vi vet i ferd med å endre seg, og anført av Volkswagen-gruppen er det igangsatt flere tunge strategier for å elektrifisere de tyske bilmerkene. Undersøkelsen fra det tyske analyse-byrået Schwacke (som er en del av en nett med automotive analyse-selskaper i 30 ulike land) viser oppsiktsvekkende (for mange bilkjøpere) tall for biler som befinner seg i luksusklassen. Det koster å kjøre en luksusbil – noe også de som kjøper bilen privat, og senere selger den i bruktmarkedet, har erfart. I tysk bilbransje faller gjennomsnittsverdien for luksusbiler til 51% av nyprisen etter tre års bruk.

Porsche Panamera er ikke bare en attraktiv bil å kjøre, men har også hatt lavest verditap av bilene i luksusklassen

Den luksusbilen som har hatt best restverdi i Tyskland gjennom en årrekke er Porsche Panamera, men nå er den slått av Tesla Model S. Panamera er med sin restverdi på 57,4% nå degradert til en andreplass. Undersøkelsene viser at hele 60% av nyprisen vil være inntakt på en Tesla Model S etter tre års bruk, og denne inntar dermed førsteplassen. På en tredjeplass finner vi Audi A8 som beholder 54,1% av verdien etter tre år og 60 000 kilometers kjøring, om prognosene er riktige. Spennvidden på hvor kostbart det er å ha en bil i denne eksklusive klassen forteller undersøkelsen, som er gjengitt i det tyske bransjemediet Automobilwoche, også tydelig. Velger man en Jaguar XJ vil prognosene anslå en restverdi på bare 40,2% etter tre år.

Jaguar XJ er en luksusbil for en langt smalere entusiastgruppe, og det gjenspeiles i bruktverdien etter tre år

Er disse tallene også relevante for Norge? Norske undersøkelser viser at personbiler generelt har et prisfall på 20% det første året, for deretter å få et fall ned til 10% av bilens nypris etter seks år. I en slik tabell vil bilen være verd 60% etter tre år. Men dette gjelder biler i prisklassen 4-500 000 kroner, og for dyre luksusbiler må man regne med en noe høyere tap. Elbilene har gått fra å være betraktet som en ”risiko” i bruktmarkedet rundt 2015, til å nå være attraktive bruktbiler. Hvorvidt Schwanke-prognosen er relevant for Norge beror på om man betrakter Tesla Model S som en luksusbil i klasse Porsche Panamera eller Audi A8, der alle tre ligger i samme høye prisklasse i Tyskland, eller betrakter Tesla Model S ut fra de norske prisene. I så fall ligger verdifallet på linje med biler flest…

Model S har vært solgt lenge i Norge mens den i Tyskland er mer “eksotisk”. På bildet ser vi en tidlig prototype. 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev