Den europeiske testorganisasjonen Euro NCAP har publisert resultatene av sine første kollisjonstester i 2021, og blant disse finner vi elbilen Polestar 2.

Tekst: Sven Furuly, Foto: EuroNCAP

Med hovedkontor i Göteborg og Volvo på eiersiden, men med fabrikk i Kina og Geely som hovedaksjonær, har det vært stor spenning knyttet til Polestar 2. Et blikk på bilmodellen levner liten tvil om at Volvo har hatt flere fingere med i utviklingen av det nye bilmerket. Tar man steget inn i bilen fornemmer man umiddelbart en Volvo-atmosfære, og premium-opplevelsen er absolutt til stede. Gjennom tidene er det imidlertid ordet ”sikkerhet” som mer enn noe annet har vært en av de viktigste kjerneverdiene i det tidligere helsvenske bilmerket. Lever den nye elbilen Polestar 2 opp til Volvos rike tradisjoner på dette området?

Frontkollisjon mot en fast barriere viser tydelig hvor godt de deformerbare kollisjonsboksene i bilens front absorberer kreftene i sammenstøtet. 

Svaret er et ubetinget ja. Både når det gjelder beskyttelse for voksne og barn gjør Polestar 2 det godt i Euro NCAP kollisjonstesten. Denne gjennomføres på fire ulike måter. Først en frontkollisjon der 100 prosent av bilens front treffer en fast barriere ved en hastighet på 50 km/t. I den neste testen er det kun førti prosent av bilens front som treffer den faste barrieren. Hastigheten er 64 km/t, og dermed er denne testen atskillig mer krevende enn den første. Selv når bare mindre enn halve fronten treffer barrieren må bilens strukturelle konstruksjon være i stand til å fordele disse kreftene til hele bilen. For Polestar 2 er resultatet overbevisende, og levner ingen tvil om at en velkonstruert elbil er like sikker som en bil drevet av en tradisjonell drivlinje med en bensin – eller dieselmotor.

Med en hastighet på 64 km/t møter bilen en fast barriere med bare 40 prosent av fronten. Også her viser elbilen seg stabil og sikker.

De to siste testene skal dokumentere bilens sikkerhet ved en sidekollisjon der bilen blir truffet av et annet kjøretøy, samt hva som skjer om bilen treffer en stolpe, et tre eller en søyle sideveis i stor hastighet. Begge tester gjennomføres med en høy poengscore, og når Polestar i tillegg både har et velfungerende autobrems-system og et aktivt panser som løfter seg og demper støtet ved påkjørsel av en fotgjenger, oppnår Polestar 2 også imponerende poengscore i disse disiplinene. Poengsummene er 92 prosent for sikkerheten til voksne i bilen, 89 prosent for barn, 86 prosent for førerassistanse-systemer og 80 prosent for sin fotgjengerbeskyttelse. Dette gir samlet fem stjerner i Euro NCAP testen. Hele kollisjonstesten av Polestar 2 og mange hundre andre biler tilbake til 2009, finner du på euroncap.com

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev