For Audi-fabrikken i Brüssel var mandag den 3. September en stor begivenhet. Da startet serieproduksjonen av merkets aller første helt elektriske bil, e-tron.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Audi

Verdenspremieren for Audi e-tron finner sted i San Francisco den 17. September og bilen vil bli levert i de første markedene mot slutten av året. Den norske Audi-importøren har lovet at norske kjøpere blir blant de første som får levert sin e-tron, og det blir etter alt å dømme i januar/februar.

Audi e-tron prototype fotografert under testkjøring i Pikes Peak

Det har vært spekulert mye rundt rekkevidden på denne elektriske SUV’en, som sammen med Mercedes Benz flytter merket inn i den tunge og luksuriøse delen av elbil-markedet. Å skape en elbil som egner seg for langturkjøring – ikke minst i Tyskland der hastighetene er høye og turene på Autobahn er lange – krever ikke bare store batteripakker, men også et møysommelig arbeid for å redusere strømforbruket på alle områder, ha effektive systemer for regenerering av energi og høy ladekapasitet. Audi har allerede slått fast at systemet for regenerering er unikt, og et av markedets mest avanserte. Med en ladekapasitet på inntil 150 kW fra hurtigladestasjoner åpner Audi for raske oppladninger underveis. Flere slike høyeffektive ladestasjoner er også etablert i Norge, og Audi hevder at ladetiden på en e-Tron er redusert til 30 minutter.

Pikes Peak har vært benyttet til å gjennomføre de siste testene knyttet til regenerering av energi

At Audi har en bilfabrikk i Brüssel er kanskje ukjent for mange. Fabrikken har vært under ombygging siden 2016 for å bli selskapet ”elektriske” fabrikk. Ombyggingen har gått trinnvis, fra produksjonsavdelingen for råkarosseriene til lakkeringsanlegget, for til slutt å ende med nye produksjonslinjer for å bygge elektriske biler. Samtidig er det bygd opp en hel batterifabrikk som en del av anlegget. De ansette ved Audi-fabrikken i Brüssel har fått mer en 200 000 timer opplæring for å skulle kunne bygge Audi e-tron etter de samme høye kravene til monteringskvalitet, passform og eksklusivitet som kjennetegner det øvrige Audi-programmet.

Det endelige interiøret er vist tidligere, og er temmelig likt det vi ser her

Det var en av styremedlemmene i Audi og leder for selskapets avdeling for produksjon, Peter Kössler, som sammen med direktør ved Audi-fabrikken i Brüssel, Patric Danau, som tok i mot den aller første serieproduserte Audi e-tron ved enden av samlebåndet.

Også rødfargen på den første bilen representerer et nytt sprang: Fargen heter Catalunya rød, og erstatter den velkjente Tornado rød som har vært Audi’s klassiske rødfarge helt siden 1986. Audi e-tron starter med andre ord en helt ny tidsalder – og er ny fra innerst til ytterst.