Vi har kjørt Europas mest solgte pickup i 2018, Ford Ranger, i den nye og ekstreme offroad varianten Raptor gjennom sanddyner og i terreng der du knapt skulle tro at en bil kan komme fram. Det er umulig å ikke la seg begeistre

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og Media Ford

For noen handler det om en arbeidsplass, mens det for andre uttrykker et aktivt friluftsliv og behov for transport av sportsutstyr. Behovene er ulike, men nettopp en pickup kan være svaret på behov for stor lasteplass, suveren fremkommelighet og en fleksibilitet få andre biltyper kan måle seg med. En slik bil er Ford Ranger.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

I et land som USA er en pickup, sammen med en annen bil i familien, nærmest en selvfølge å regne inn i bilparken. Det selges knapt stasjonsvogner og er det behov for å transportere større kolli enn det som går i et normalt bagasjerom, er det bare å ta ”truck’en” til hjelp. I andre verdensdeler, som Asia og Afrika, er situasjonen det motsatte. De som har råd til en bil må kjøpe noe som dekker flest mulige transportoppdrag – enten det skal være plass til fem passasjerer, transport av ruvende kolli, eller en tilhenger på kroken. Da kan valget være en Ford Ranger.

Ford Ranger Raptor ruver godt i terrenget og det barske utseendet er ikke bare til pynt. Dette er reale saker!

I Norge forbindes pickuper i første rekke med yrkesbiler. Lave avgifter, momsfradrag, fravær av baksete og som regel firehjulsdrift gjør dette til en biltype for en rekke ulike yrkesgrupper. Merkene på markedet er få, men de nyter stor respekt fra entreprenører og håndverkere med behov for stor lasteevne og god fremkommelighet. Modellnavnene er så innarbeidede at merket sjelden nevnes når pickup-er diskuteres. De innvidde vet hva en Amaraok, Navarra, Hilux, D-MAX, L-200 er Ranger er. Men nå handler det om noe mer, og det er Raptor.

Helt nye bærearmer, lenger fjæringsvei, kraftigere støtdempere og spesielle dekk – alt for å tåle mye juling

Den mest populære Ford Ranger utgaven i Norge er den påkostede og velutstyrte ”Wildtrack”. Ikke bare blant næringsdrivende, men også blant privatpersoner som har oppdaget fleksibiliteten og mulighetene en pickup gir. Å si at vi har fått ”amerikanske” forhold er å ta hardt i, men det er stadig flere ombygde og custom-modifiserte utgaver å se på norske veier. De heves, får større sporvidde, større hjul og mer fremtredende terreng-egenskaper. Men entusiaster som ønsker dette har nå fått et helt nytt tilbud – og det Ford Ranger Raptor. En ekstrem pickup, ferdigbygd fra fabrikken for eventyr og tøffe utfordringer.

Ingen problemer med å ta seg frem med en bakkeklaring som dette. Vade i 85 cm dypt vann kan den også

For entusiaster med interesse for amerikanske pickuper er Raptor allerede et velkjent navn. Den store F150 kom allerede i 2009 i en motorsterk og spesielt terrengtilpasset utgave, og ble en umiddelbar suksess. En ny versjon kom i 2016 – enda råere og med offroad-egenskaper som var inspirert av Baja California, løpet der bare de tøffeste og mest solide terrengbilene har en vinnersjanse – i kamp mot sanddyner, klipper, grus og inntørkede elveleier. Da fikk Ford i Australia en idé. Hva med å skape en Raptor-utgave av den globale pickup-modellen Ranger? Med fabrikker i Sør-Afrika, Thailand og USA er Ranger blitt merkets aller mest populære pickup.

God lasteevne og mulighet for å trekke en tilhenger med inntil 2500 kg på kroken gir god fleksibilitet

Det er australieren Damien Ross som stolt forteller meg bakgrunnshistorien til Ford Ranger Raptor. Han har tittel ”Chief program engineer”, og det var han som fikk oppdraget med å skape den mest spektakulære Ford Ranger noensinne. Målsetningen var klar, og resultatet har jeg fått prøvekjøre, under ekstreme forhold i Marokko der sand og klipper setter bilen – og ikke minst dekkene – på ekstreme utfordringer. Der har jeg med egne hender på rattet fått erfare hvilke påkjenninger en bil som skal tåle brutal terrengkjøring må være konstruert for å motstå. Og samtidig oppfylle de stadig økende kravene til minst mulig miljøbelastning.

 

Under panseret finner vi en ny firesylindret bi-turbo motor på 213 hk. Sylindervolumet i denne EcoBlue motoren er redusert til 2,0 liter men dreiemomentet er økt til 500 Nm. Denne dieselmotoren er koblet til en 10-trinns automatgirkasse – den samme som sitter i muskelbilen Ford Mustang – men har naturligvis fått påbygd en reduksjonsgirkasse for maksimal fremkommelighet under vanskelige kjøreforhold. Samtidig er motorens drivstofforbruk redusert, og forbruket er bare 0,89 liter mil målt etter WLTP-metoden. Men ute i Marokkos sanddyner er forbruket noe ganske annet…

Automatgirkasse med ti trinn, reduksjonsgirkasse og seks kjøreprogram gir mesterlig fremkommelighet

Når Damien Ross forsøker å summere opp hvilke ambisjoner han og hans team har hatt for Ford Ranger Raptor, er det ikke vanskelig for meg å skjønne dette. –Alt knyttet til Ranger Raptor bygger på den allerede svært kapable Ranger. Utgangspunktet er en sofistikert og velkjørende pickup, der vi har flyttet de dynamiske egenskapene til nye grenser. Både når det gjelder fremkommelighet og evne til å begeistre er dette en helt eksepsjonell bil – nærmest uten sidestykke. Det er store ord, men faktum er at de opplevelsene jeg selv har hatt tidligere på dagen, er helt i tråd med det han sier.

Raptor har appell til både næringsdrivende og privatpersoner som vil ha en bil med ekstrem fremkommelighet

Fra første øyeblikk forstår du at Raptor er noe helt spesielt. Visst har en standard Ranger et tøft utseende, men dette er brutalt. Nye støtfangere foran og bak, ny grill og nye skjermer som øker bilens bredde med 16,8 cm er lett å oppfatte. Nye bærearmer i forstillingen som øker sporvidden med 15,0 cm og støtdempere som tillater 30% lenger fjæringsvei, samt en økning av markhøyden på 5,1 cm betyr ”serious business”. Bakakselens bladfjærer er forsvunnet og er nå erstattet av en effektiv ”Watt-stag” som demper ujevnheter i underlaget og slag effektivt. Det hele rundes av med nyutviklet elektronikk som tilbyr seks ulike kjøreprogram for optimal fremkommelighet – godt hjulpet av en differensialsperre på bakakselen.

Seks elektronisk styrte kjøreprogram, sammen med lavserie og diffsperre bak, gir ekstrem fremkommelighet

Fremkommeligheten er helt utrolig. Både angrepsvinkel (32 grader) og avslutningsvinkel (24 grader) når vi skal forsere hindringer er ekstremt, og grepet gjennom løs sand er nesten utrolig. Kombinasjonen av riktig kjøreprogram (grus, sand/snø, osv..) og de spesialkonstruerte all-terrain dekkene fra BF Goodrich får smilet til å sitte løst. Samtidig er dekkene forsterket i både skulder og sider for å tåle å kjøre på skarpe steiner og over krevende fjellpartier. Dimensjonen er 285/70 R17 LT, og under utviklingen av dekket er det også forsøkt å beholde mest mulig komfort og linearitet på asfaltvei, i tillegg til lavest mulig støy. En umulig kombinasjon – og slik jeg opplever det har BF Goodrich latt terrengegenskapene være de viktigste.

Førerplassen minner mer om en sportslig orientert personbil enn en typisk “truck” til nyttekjøring

Førerplassen i Ford Ranger Raptor har tilnærmet personbilkomfort, og særlig de velformede skinnsetene med god sidestøtte bidrar til dette. Også rattet er skinntrukket, og et rødt setermerke på toppen – som i racerbiler – forsterker inntrykket av Raptor som en ”performance” modell. Det er girskifthendler på rattet, navigsjon er standard, den er utstyrt med førerassistanse-systemer som skiltgjenkjenning, filskiftvarsling, adaptiv cruisekontroll og antikollisjonssystem. Oversikten fra førerplassen er bra, og ved manøvrering på trange parkeringsplasser er det standard-monterte ryggekameraet et nyttig hjelpemiddel.

Låsbart rulledeksel og bedliner er standard på Raptor – i likhet med stigtrinn og spesielle terrengdekk 

Når det gjelder standardutstyr er Ford Ranger Raptor et hederlig unntak fra det norske bilkjøpere til stadighet opplever: Alt man har lyst på av utstyr koster ekstra. Raptor er usedvanlig komplett. Stigtrinn, rulledeksel over planet, beskyttelsesplate under motor, tauekroker og tilhengerfeste er inkludert i prisen på 676 000 kroner. Faktisk er de eneste mulige tilvalgene metallic –lakk, låsbare hjulbolter og dieseldrevet parkeringsvarmer med fjernkontroll. Dermed blir Raptor en drømmebil for den som virkelig ønsker seg en real offroad-bil – enten det er for å kjøre sement til en byggeplass langt inn på fjellet eller frakte utstyr til ulike fritidsaktiviteter inn i ødemarken. Det eneste skåret i gleden er fraværet av baksete – for med det hadde bilen vært perfekt for mange bilglade nordmenn, men huff, så politisk ukorrekt…

Det greves enormt dreiemoment for å greve å forsere sand

GRUNNDATA: FORD RANGER RAPTOR

Motor:                                     4 syl rekkemotor 1996 ccm

Drivstoff:                                  Twin-turbo Diesel

Effekt:                                      213 hk (157 kW) v/3750 o/min

Dreiemoment:                         500 Nm  fra 1750-2000 o/min

Blandet forbruk:                       0,89 liter/mil

CO2-utslipp:                            233 gram/km

Toppfart:                                  170 km/t

Aks. 0-100 km/t:                     10,5 sek

Egenvekt m/fører:                   2510 kg

Nyttelast:                                620 kg

Totalvekt:                                3130 kg

Maks tilhengervekt                 2500 kg

Mål (LxBxH):                          5374 x 2180 x 1873 mm

Akselavstand:                        3220 mm

Lasteplan (LxB):                    1575 x 1560 mm

Pris (standard)                       kr 676 000

Pris (som testet):                   kr 683 500.-

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev