Etter 14 år med investeringer og utvikling av Lada-fabrikken i Togliattigrad er et kapittel avsluttet etter den russiske invasjonen av Ukraina.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og Amp.net
Den store strømmen av vestlige selskaper som enten lukker sine dører midlertidig eller trekker seg ut av Russland er lang. Også den internasjonale bilbransjen har lukket alt fra salg og service av sine bilmerker, til stans av underleveranser. Det mest dramatiske skrittet er det likevel Renault-Alliansen som har tatt. Konsernet har valgt å selge seg ut av sin 100% eide Lada-fabrikk og sine drøye to tredjedeler av Autovaz-konsernet. At russiske myndigheter har gjort et kupp, hersker det neppe tvil om.
Renault-Alliansen avskriver til sammen to milliarder euro som tap. Med aksjesalget settes det en foreløpig slutt for det 14-årige samarbeidet med Renault som partner i Autovaz. Gjennom denne perioden har de russiske bilfabrikkene i dette konsernet blitt betydelig modernisert, vestlig teknologi er innført og selv dyktige bildesignere som f.eks Steve Mattin (designer av Volvo S60) har skapt attraktive Lada-modeller. Det er neppe tvil om at Renault-sjefen Luca de Meo har vært nødt til å ta en tøff beslutning i kjølvannet av Ukraina-invasjonen til Russland. Her snakker vi om både direkte tap av penger og muligheten til fremtidige inntekter.
Bilmodellene Lada Vesta og X-Ray selges bygges begge med drivlinjer fra Renault og har vært en suksess i både hjemmemarkedet og har vært eksportert til flere Øst-Europeiske markeder samt Midtøsten. Selv Lada Niva som ble satt i produksjon i 1977, lever fortsatt i beste velgående takket være Renault. Nye motorer som møter de strenge euro utslippskravene og implementering av en rekke sikkerhetssystemer har bidratt til at denne røffe og rimelige terrengbilen også har vært importert og solgt i f.eks Tyskland i forbausende høye antall inntil Russland gikk til angrep på Ukraina.
Ifølge Bilmagasinets kilder i Tyskland har Renault fremforhandlet en avtale med russiske myndigheter der «døren står åpen» for å kunne vende tilbake til Russland. Det franske bilkonsernet har en tilbakekjøpsavtale med flere konkrete datoer for å kunne komme tilbake som eier i løpet av de kommende seks årene. Dette betinger at relasjonene mellom Russland og Vesten normaliseres. Det er naturligvis betimelig å spørre om en slik avtale i det hele tatt er verd papiret den er skrevet på. Når vi vet at Vladimir Putin og Russland har konfiskert omtrent 400 passasjerfly som russiske flyselskaper har leid inn fra utlandet, og «stjålet» internasjonale verdifulle varemerker som Ikea og McDonalds, ligger det neppe noen garanti for at Lada med sikkerhet kommer tilbake i Renaults portefølje igjen.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev