Den store SUV’en Cayenne har gjort Porsche verdenskjent langt utenfor den kjøpergruppen som forbinder merket med sportsbilen 911. Nå er det klart for den nye luksusbilen Cayenne Coupé

Tekst: Sven Furuly, Foto: Rossen Gargolov

Karosseribetegnelsen ”Coupé” er en beskrivelse av en lukket bil med to dører, som oftest med to fullverdige seterader. Går vi inn i bilhistorien kan vi også tolke at en ”Coupé” har en moderat innvendig størrelse til passasjerene – med bakgrunn i den franske forståelsen av ordet. Da kan man jo undre seg over hvorfor denne betegnelsen i dag benyttes av bilprodusentene på enhver bil med en lavere sideprofil og en fallende taklinje – uansett om den har to- eller fire dører. Som den nye Porsche Cayenne Coupé.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Porsche har nettopp lansert en ny variant av bilmodellen som reddet hele selskapet fra undergang ved årtusenskiftet. Cayenne ble lansert i 2002 og åpnet et helt nytt marked for sportsbilprodusenten bak ikonet Porsche 911. Den nye Porsche Cayenne Coupé følger en trend etablert av BMW med sin X6-modell, senere etterfulgt av X4 – og deretter tilsvaret fra Mercedes-Benz i 2015. GLE Coupé er, sammen med BMW’s original, de to mest aktuelle konkurrentene til Cayenne Coupé. Ikke bare konkurrentene, men trolig den egentlige årsaken til at Porsche i det hele tatt lanserer dette Cayenne-derivatet nå, slik BMW videreutviklet sin store SUV X5.

Frontruten har ny vinkel, men det er den fallende taklinjen og en ny bakpart som er de store endringene

Taket på Cayenne Coupé er senket med to centimeter. Fronruten og bilens A-stolper har fått en flatere vinkel, samtidig som taklinjen faller kraftig på vei mot bilens hekkparti. Bakdørene og bakskjermene har også fått et helt nytt design og dette bidrar til å øke bilens bredde med to centimeter. Ut over dette er et annet karakteristisk særtrekk ved denne Cayenne-varianten den variable hekkspoileren som endrer posisjon når bilen er i bevegelse, samt panorama glasstak som standard. Som tilvalg er det for øvrig mulig å utstyre bilen med tak i karbonfiber.

Separate bakseter øker komfornivået, og med to cm lavere sitteposisjon forblir takhøyden like god

Baksetepassasjerene er plassert i individuelle seter, og de har en sittehøyde som er to centimeter lavere enn i en standard Cayenne. Dermed blir det takhøyde nok, også bak i bilen, til å gi den forventede komforten. Bagasjerommet har et lastevolum på 625 liter når med baksetene i normalposisjon. Med nedfelte bakseter øker dette volumet til 1540 liter. På utgaven med den største motoren krymper bagasjerommet med ca 25 liter. Cayenne er i utgangspunktet en stor bil, og Cayenne Coupé beholder dermed god nok innvendig plass og komfort selv om taket har fått en sterkt fallende linje.

Førerplassen kjenner vi fra den ordinære Cayenne-modellen. Foreløpig blir det to motoralternativer

Til å begynne med vil det være to ulike motoralternativer å velge mellom. Den seks-sylindrede turbomotoren på 3,0 liter har en ytelse på 340 hk og leverer et dreiemoment på inntil 450 Nm. Dette er nok til å akselerere bilen fra 0-100 km/t på seks sekunder. Toppfarten er på 243 km/t. Skal det gå raskere unna enn dette må man vende blikket mot utgaven som er utstyrt med twin-turbo V8-motoren på 4,0 liter. Med denne motoren får bilen navnet Cayenne Turbo Coupé på hekken og 550 hk under panseret foran. Takket være et dreiemoment på 700 Nm oppnås 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og toppfarten øker til 286 km/t.

Porsche Cayenne Coupé sikter på samme kjøpergruppe som BMW X6 og Mercedes GLE Coupé

Det var Oliver Blume, konsernsjef og styreleder for Porsche, som presenterte den nye Cayenne-varianten i Stuttgart den 21. mars. Siden introduksjonen i 2002 er det solgt 864 200 eksemplarer av Cayenne, og er dermed ikke bare en suksess i seg selv, men har også bidratt til at Porsche har kunnet fortsette utviklingen og produksjonen av ikonet 911 og lansere både Macan og Panamera. Produksjonen av den nye Cayenne Coupé – som kanskje heller bør omtales som en ”Crossover” enn en ”Coupé – er i gang, og de første forhandlerne i Tyskland vil få bilen i mai. Priser og leveringstider i Norge er foreløpig ikke tilgjengelig, men artikkelen blir oppdatert når dette blir publisert.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev