For første gang i historien starter en tysk bilprodusent først salget av en ny bilmodell i Kina. Det dreier seg om den oppdaterte 2019-modellen av Porsche Macan, og de første kinesiske kundene får bilen allerede i midten av november.

Tekst: Sven Furuly Foto: Porsche

Den tiden da USA var Porsches største og viktigste marked er definitivt forbi, og med all den støy Donald Trumph har skapt i forhold til toll og importrestriksjoner, arbeider europeiske bilprodusenter målrettet med å bygge opp andre markeder. For Porsche er Kina blitt det største markedet for SUV’ene Cayenne og Macan, og amerikanske kunder vil faktisk måtte vente til første kvartal neste år før de kan forvente de første leveransene av Macan. I mellomtiden vil også de første europeiske kjøperne ha fått sin nye Porsche Macan.

Større hjul, en flatere og bredere front, samt endringer i hekken kjennetegner den nye Macan

Den nye utgaven av Macan, som hadde verdenspremiere i Shanghai i juli, kombinerer de kraftigste motoralternativene i sin klasse med en sportslig sju-trinns PDK-girkasse, et av verdens mest avanserte firehjulsdrift-systemer og avanserte hjuloppheng inkludert mulighet for luftfjæring på alle modeller. Målet er at Macan skal innta en tetplass innen sin klasse, slik den gjorde ved lanseringen av den første utgaven i 2014. Da var toppmodellen Macan Turbo med sin 3,6 liters V6 Biturbo-motor på 400 hk. Også Macan S, med sin tre-liters V6 Biturbo-motor på 340 hk er en SUV som fortsatt kan konkurrere med de fleste på markedet når det kommer til ytelser og dynamikk. Spesifikasjoner og detaljer rundt de nye motorvariantene er ikke kjent i skrivende stund. Hva som skjer med dieselmotoren vet vi heller ikke. Macan Diesel S har vært det tredje motoralternativet i Macan, men om den videreføres i 2019-modellen får vi først vite når Europa-lanseringen finner sted om kort tid.

Fronten har fått en lett endring og dette bringer utseendet enda litt mer i retning av ikonet Porsche 911. Det mest karakteristiske er hvordan små endringer i designet får fronten til å virke lavere og bredere – for å understreke bilens sportslige DNA. Et blikk på Macan slår klart fast at dette er ”sportsmodellen” blant de mange SUV’ene på markedet. De dynamiske egenskapene bekrefter også dette. Ikke bare gjennom kreftene fra en av de kraftige motorene, men også gjennom utformingen av drivlinje og understell. Avansert elektronikk styrer fjæring og kraftoverføring for å gi optimalt veigrep og fremdrift under alle kjøreforhold. Og selv om landeveien er bilens hovedarena har den også egenskaper som sikrer uproblematisk fremdrift i terrenget.

Interiøret har fått et nytt design og dashbordet domineres nå av en stor displayskjerm

En radarstyrt avstandskontroll er et av de mange nye assistansesystemene som bidrar til økt komfort og sikkerhet. Automatisk oppbremsing og fartsøkning i køkjøring ved hastigheter inntil 60 km/t kjennetegner dette systemet.

Rattet er det samme som vi finner i flere ulike 911-modeller

Standardutstyret holder et høyt nivå og foruten firehjulsdrift og dobbelclutch-girkasse er også store hjul standard. LED-lys vil også være standard, mens de spesielle adaptive PDLS matrise-lyktene havner på listen over fristende, men kostbart, tilvalg. Av ekstrautstyr som mange norske kjøpere kommer til å velge finner vi et ”torque vectoring” –system som bringer mest kraft til det hjulet som har best grep – samt luftfjæring for høy komfort og optimal tilpasning til ulike kjøremodi – inkludert Sport Response. Legg til muligheten for å velge en elektronisk styrt differensialsperre på bakakselen, og vi forstår at Macan har brakt med seg egenskaper fra sportsbilene 911 og Cayman inn i en SUV-verden der fremkommelighet, plass til hele familien og et rimelig stort bagasjerom er høydepunktene.

LED-teknologi benyttes også i de nye baklyktene til Macan 2019

Porsche Macan bygges ved selskapets fabrikk i Leipzig, der mer enn 500 millioner euro er investert i et produksjonsanlegg som nå håndterer alt fra pressing av plater og sammensveising av råkarosserier til en komplett lakkavdeling. Fabrikken er utformet for å kunne produsere et stort årlig volum og er en viktig brikke i de vekstplanene Porsche har – både når det gjelder nye modeller og et økende antall. Hittil er det produsert 350 000 eksemplarer av Macan, og hele 100 000 av disse har funnet kinesiske eiere. Alt tyder derfor på at Kina kan bli Porsches største enkeltmarked, og gå forbi Europa i antall solgte Porsche-modeller totalt, allerede neste år.