Mer enn to millioner eksemplarer, fordelt på tre generasjoner, er hittil produsert av den populære SUV-kategorien med et Mercedes-Benz merke på panseret. Dette gjør GLE til en imponerende suksess blant premium-SUV’ene.

Tekst: Michael Kirchenberger og Sven Furuly, Foto: Amp

SUV’ene er etterspurte som aldri før, og i hele Europa settes det stadig nye salgsrekorder. Mercedes-Benz GLE er en av de mest suksessfulle modellene innenfor den mer eksklusive delen av dette segmentet. Siden den første generasjonen ble lansert i 1998 som ”M”-Klasse, er det i løpet av disse 20 årene produsert og solgt mer enn to millioner eksemplarer, fordelt på tre ulike modellgenerasjoner. Alle er produsert ved Mercedes-fabrikken i USA, der den fjerde generasjonen nå står klar til å rulle av produksjonslinjene. Fabrikken i Tusclosa har ikke bare forsynt USA, men eksporterer modellen til hele det globale markedet. Til Norge kommer den nye SUV’en, som nå har vokst til en lengde på 4,92 meter, i første kvartal 2019. Til å begynne med vil GLE komme med fire ulike motorvarianter, men tradisjonen tro utvides antall varianter etter at den nye modellen har vært i produksjon en stund.

Den nye GLE er blit litt mer kantet i designet – og ikke minst lenger. Den tidligere avrundede fronten har nå fått en mer skarpskåret grill og to doble vannrette linjer deler grillen i to, og gir dermed et visuelt inntrykk av å være lavere enn den i realiteten er. Skarpe kanter fremfor runde former preger også de nye hovedlyktene, samtidig som bilens silhuett også gir et mer kraftfullt uttrykk. Sidekanalene og skjermbuene er kledd med mørkt kunststoff for å beskytte mot småskader. Lettmetallfelgene har fått et nytt design og kommer i dimensjoner mellom 17 og 22 tommer. Også dette er et element som bidrar til bilens kraftfulle utstråling. Beskyttelsesplater i underkant av fronten og bak på bilen signaliserer robusthet, slik det skal være på en SUV. Selve hekken domineres av den store bakluken som er trukket helt ut til hjørnene, slik det er blitt en tradisjon på GLE.

Linjene er blitt mer kantet, samtidig som detaljer i kunststoff på kanal og skjermer beskytter lakk og karosseri ved terrengkjøring – som GLE nå virkelig behersker

De utvendige målene på denne modellen har vokst betydelig. Lengden er økt med 10,5 centimeter til 4,92 meter. Hele 8 av disse centimeterne fremstår som en økt akselavstand. Dette innebærer atskillig bedre plass i kupéen og muligheter for en tredje seterad. For første gang i historien vil det være mulig å få en 7-seters GLE. Mot et pristillegg kan kunden selv konfigurere et tilvalg på to seter ekstra. Disse to er naturligvis langt fra like komfortable som de øvrige setene i bilen, og egner seg i prinsippet bare for barn og mindre personer. I tillegg opptar den tredje seteraden verdifull bagasjeplass. Til tross for bilens økede lengde kan 7-seteren bare bringe med seg 630 liter med fem seter i bruk. Det er faktisk 60 liter mindre enn dagens (5-seters) GLE-modell. Bestiller man utgaven med bare fem seter har bagasjerommet et volum på 825 liter. Dersom man velger å fylle hele bilens lasterom i takhøyde frem til forseteryggene har GLE et gedigent lastevolum. Dette er på 2055 liter, en tilvekst på 45 liter i forhold til dagens modell.

En nyhet er muligheten til å bestille GLE som 7-seter. Det går imidlertid ut over bagasjerommet, som er på 825 liter i 5-seters utgaven

Fire motoralternativer vil til å begynne med være tilgjengelig i GLE. Basismotoren er en fire-sylindret diesel med en ytelse på 245 hk. Denne to-liters motoren kan by på hele 500 NM dreiemoment og dette flytter den 2165 kg tunge SUV’en fra stillestående til 100 km/t på bare 7,2 sekunder. Toppfarten er på 225 km og det oppgitte forbrukstallet er 0,64 liter/mil ved blandet kjøring. I avdelingen for dieseldrift er det ytterligere to motorer som utgjør tilbudet, begge med seks sylindere. Modellen GLE 350d yter 272 hk fra sitt sylindervolum på tre liter, og byr på et dreiemoment på 600 Nm i området 1200 til 3200 o/min. Dette gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder og toppfarten øker til 230 km/t. Forbruket er 0,75 liter/mil ved blandet kjøring. Det tredje diesel-alternativet har et identisk sylindervolum, men effekten er økt til 330 hk og dreiemomentet har vokst til stolte 700 Nm fra 1200 – 3000 o/min. Også denne har et blandet drivstofforbruk på 0,75 liter/mil etter den nye WLTP-normen. Akselerasjonen fra 0-100 tar bare 5,8 sekunder og maksimal hastighet er oppgitt til 240 km/t. Vekten på denne GLE 400d 4Matic er på 2265 kg. Med en tillatt nyttelast på 800 kg ender dermed totalvekten på denne utgaven litt over tre tonn. Men fortsatt godt innenfor grensene til et ordinært klasse B førerkort.

Komforten er høyest i utgaven med fem seter. Fin takhøyde og god beinplass

Den foreløpige GLE-toppmodellen er utstyrt med en 3,0 liters bensinmotor. Effekten er 367 hk og et dreiemoment på 500 Nm i området fra 1600 til 4500 o/min. Modellbetegnelsen er GLE 450 4Matic, og denne hybriden er utstyrt med en elektromotor som over kort tid er i stand til å levere ytterligere 22 hk og 250 Nm ekstra dreiemoment. Dette muliggjør en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 5,7 sekunder. Som for de fleste serieproduserte biler er toppfarten elektronisk begrenset til 250 km/t. Forbruket på denne 2200 kg tunge SUV’en beveger seg også i retning av de vi kjenner fra motorsterke sportsbiler: 0,94 liter/mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på hele 214 gram per kilometer. Da skjønner vi lett hva dette kommer til å bety for prisen på denne utgaven i Norge. I praksis ligger forbruket enda høyere enn dette WLTP-tallet, for selv ved moderat kjøring viste kjørecomputeren et forbruk som lå godt over en liter per mil under vår prøvekjøring.

På alle GLE-utgavene er det en ni-trinns automatgirkasse som overfører kreftene til alle fire hjul. Fordelingen er 100% variabel mellom foraksel og bakaksel. En nyhet er en offroad-pakke som kan bestilles som tilvalg og som for første gang gir mulighet for en reduksjon av utvekslingen slik at selv tøffe utfordringer i terrenget lar seg overvinne. Den elektronisk styrte aktive karosseristyringen bidrar også til å mestre terrengkjøring på en bedre måte. Dette systemet samarbeider med den aktive luftfjæringen som hele tiden tilpasser fjæring og støtdemping etter kjøreforholdene. Hvilke modeller som eventuelt kommer til å få dette, eller deler av dette som standardutstyr i Norge, er foreløpig ikke kjent. Luftfjæringen gir ikke bare god kontakt med underlaget ved terrengkjøring, men bidrar også til høyere komfort og bedre veigrep ved kjøring på fast veidekke. Hvert hjul kan kontrolleres individuelt, og dette muliggjør også en helt ny ”Curve-function”, der karosseriet kan krenge kontrollert i en vinkel på inntil tre grader i en kurve.

Mercedes byr også på en annen særegenhet for GLE når det gjelder terrengkjøring. Et spesielt modus kan velges slik at fjæringen tillater at karosseriet får en gyngende bevegelse på kommando – og dermed bidra til å sette bilen i bevegelse igjen, om den har satt seg fast i f.eks løs sand. Bakkeklaringen ligger i området mellom 230 og 290 millimeter, avhengig av valgt fjæring og kjøremodus. Den skal også kunne vade i vanndybder på inntil 60 cm. Standard dekk er 255/55 R17. Rent teoretisk er det for øvrig, takket være bilens aktive ”E-Control” krengningssystem, mulig å skifte et hjul uten å bruke en jekk – slik man kunne med en Citroën DS på sekstitallet. Det elektrisk styrte fjæringssystemet bygger på et helt nytt 48 Volt elektrisk anlegg og sentralt i dette finner vi et litium-ion batteri på 100 Ah.

Vann, sand eller gjørme skaper minimale utfordringer for den nye GLE-generasjonen

Selv med standard fjæring og støtdempere beveger GLE seg silkemykt på en dårlig veibane, men når det gjelder krengning eller gyngende bevegelser i karosseriet er dette godt merkbart. Det er helt klart at de elektriske systemene bidrar til å gi bilen et høyt komfortnivå, selv om grunnmodellene på ingen måte fremstår som ukomfortable under prøvekjøringen. Styrepresisjonen er bra, men man får ikke alltid den ønskede nøyaktige tilbakemeldingen om hjulenes grep og posisjon. Bremsene er følsomme og lett doserbare, men er først og fremst kraftige og inngir tillit. Det er bra, for med en trailer-assistent (tilvalg) er det enda lettere å kjøre med en tilhenger enn forgjengeren. Systemet hjelper føreren å styre og bidrar til å finne riktig inngangsvinkel for tilhengeren ved kjøring rundt et hjørne. Maksimal tilhengervekt er på det samme nivået som den forrige GLE-modellen: 3,5 tonn. Dette gjør naturligvis GLE til et svært attraktivt valg for folk som ønsker å trekke en hestehenger eller transportere en båt regelmessig. Det er bare viktig å huske på at enten må man ha et BE eller et C1E førerkort for å ha lov til dette.

GLE 450 er toppmodellen, og det er lett å kjenne igjen både detaljer og det høye kvalietsnivået vi normalt bare finner i S-Klasse

Førerplassen, som har mange kvalitetsmessige likhetstrekk med S-Klasse og er i likhet med denne utstyrt med en stor billedskjerm i dashbordet, har fått en helt ny ”Interiør-assistent”. Denne reagerer på håndbevegelser fra føreren eller passasjeren, og arbeider med samme nøyaktighet som den trykkfølsomme billedskjermen. Den avdekker om det er f.eks er føreren eller passasjeren som justerer sin temperaturinnstilling eller ønsker å aktivere en massasjefunksjon i sitt sete. Et kamera som er plassert på det innvendige speilet avslører hvem som gir kommandoer. Også en intelligent innvendig belysning hører til interiørassistentens arbeid: Dersom føreren strekker ut hånden i retning passasjersetet – kanskje for å gripe etter et nøkkelknippe eller en parkeringsbillett – sørger en spot-lampe for å lyse opp det mørke området der gjenstandene befinner seg.

Til tross for sine gode terreng-egenskaper er nok GLE mest av alt en SUV for som kommer til å bli benyttet til “pene” transportoppdrag

Mercedes-Benz GLE hører utvilsomt til i teten av de mest velbygde og fullkomne terrengbilene på markedet. Men vil trolig også bli blant de dyreste. Med alle de fine ingrediensene som er tilgjengelig for å bygge sin personlige atmosfære eller spesifisere den rent teknisk, er det ikke umulig å doble grunnprisen på bilen. Om eksklusivt utstyr og påkostede interiørmaterialer er en riktig kombinasjon med en bil som kanskje skal gjøre en tøff jobb i terrenget er det smarteste valget, må være opp til den enkelte å vurdere. Det virker ganske absurd når det fineste nappaskinn skal komme i kontakt med støvler dekt av leire, eller de kostbare lettmetallfelgene skal gå i nærkontakt med steiner og røtter. Men når alt kommer til alt har vi en mistanke om at vissheten om at den nye GLE kan manøvrere i tøft terreng er nok for de fleste kjøperne. Ønsket om å ta vare på bilen – nyte interiørets eksklusivitet og kvaliteten på den utvendige lakken – vil nok begrense ekspedisjoner utenfor ordinære veier for de aller fleste av GLE’ene. Når det gjelder lakken er sort og hvit standard, mens ytterligere ni farger kan bestilles mot et pristillegg. Først da er GLE ikledd den virkelig eksklusive finstasen.

GRUNNDATA: Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic

Motor:                                  4 syl rekkemotor 1950 ccm

Drivstoff:                              Diesel

Effekt:                                  245 hk (180 kW) v/4200 o/min

Dreiemoment:                     500 Nm  fra 1600-2400 o/min

Blandet forbruk:                  0,64 liter/mil (WLTP)

CO2-utslipp:                       169 gram/km (Euro 6d-Temp)

Toppfart:                             225 km/t

Aks. 0-100 km/t:                 7,2 sek

Egenvekt m/fører:              2165 kg

Nyttelast:                             412 kg

Totalvekt:                             2577 kg

Maks tilhengervekt:             3500 kg

Mål (LxBxH)            :            4920 x1950 x 1770 mm

Akselavastand:                    3000 mm

Bagasjerom min/maks:       825/2055 liter

Pris (rimeligste):                 Ikke bestemt

Pris (som testet):                Ikke bestemt