Den store SUV’en Cayenne har gjort Porsche verdenskjent langt utenfor den kjøpergruppen som forbinder merket med sportsbilen 911. Nå er det klart for den nye luksusbilen Cayenne Coupé
Tekst: Sven Furuly, Foto: Rossen Gargolov
Karosseribetegnelsen ”Coupé” er en beskrivelse av en lukket bil med to dører, som oftest med to fullverdige seterader. Går vi inn i bilhistorien kan vi også tolke at en ”Coupé” har en moderat innvendig størrelse til passasjerene – med bakgrunn i den franske forståelsen av ordet. Da kan man jo undre seg over hvorfor denne betegnelsen i dag benyttes av bilprodusentene på enhver bil med en lavere sideprofil og en fallende taklinje – uansett om den har to- eller fire dører. Som den nye Porsche Cayenne Coupé.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Porsche har nettopp lansert en ny variant av bilmodellen som reddet hele selskapet fra undergang ved årtusenskiftet. Cayenne ble lansert i 2002 og åpnet et helt nytt marked for sportsbilprodusenten bak ikonet Porsche 911. Den nye Porsche Cayenne Coupé følger en trend etablert av BMW med sin X6-modell, senere etterfulgt av X4 – og deretter tilsvaret fra Mercedes-Benz i 2015. GLE Coupé er, sammen med BMW’s original, de to mest aktuelle konkurrentene til Cayenne Coupé. Ikke bare konkurrentene, men trolig den egentlige årsaken til at Porsche i det hele tatt lanserer dette Cayenne-derivatet nå, slik BMW videreutviklet sin store SUV X5.
Taket på Cayenne Coupé er senket med to centimeter. Fronruten og bilens A-stolper har fått en flatere vinkel, samtidig som taklinjen faller kraftig på vei mot bilens hekkparti. Bakdørene og bakskjermene har også fått et helt nytt design og dette bidrar til å øke bilens bredde med to centimeter. Ut over dette er et annet karakteristisk særtrekk ved denne Cayenne-varianten den variable hekkspoileren som endrer posisjon når bilen er i bevegelse, samt panorama glasstak som standard. Som tilvalg er det for øvrig mulig å utstyre bilen med tak i karbonfiber.
Baksetepassasjerene er plassert i individuelle seter, og de har en sittehøyde som er to centimeter lavere enn i en standard Cayenne. Dermed blir det takhøyde nok, også bak i bilen, til å gi den forventede komforten. Bagasjerommet har et lastevolum på 625 liter når med baksetene i normalposisjon. Med nedfelte bakseter øker dette volumet til 1540 liter. På utgaven med den største motoren krymper bagasjerommet med ca 25 liter. Cayenne er i utgangspunktet en stor bil, og Cayenne Coupé beholder dermed god nok innvendig plass og komfort selv om taket har fått en sterkt fallende linje.
Til å begynne med vil det være to ulike motoralternativer å velge mellom. Den seks-sylindrede turbomotoren på 3,0 liter har en ytelse på 340 hk og leverer et dreiemoment på inntil 450 Nm. Dette er nok til å akselerere bilen fra 0-100 km/t på seks sekunder. Toppfarten er på 243 km/t. Skal det gå raskere unna enn dette må man vende blikket mot utgaven som er utstyrt med twin-turbo V8-motoren på 4,0 liter. Med denne motoren får bilen navnet Cayenne Turbo Coupé på hekken og 550 hk under panseret foran. Takket være et dreiemoment på 700 Nm oppnås 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og toppfarten øker til 286 km/t.
Det var Oliver Blume, konsernsjef og styreleder for Porsche, som presenterte den nye Cayenne-varianten i Stuttgart den 21. mars. Siden introduksjonen i 2002 er det solgt 864 200 eksemplarer av Cayenne, og er dermed ikke bare en suksess i seg selv, men har også bidratt til at Porsche har kunnet fortsette utviklingen og produksjonen av ikonet 911 og lansere både Macan og Panamera. Produksjonen av den nye Cayenne Coupé – som kanskje heller bør omtales som en ”Crossover” enn en ”Coupé – er i gang, og de første forhandlerne i Tyskland vil få bilen i mai. Priser og leveringstider i Norge er foreløpig ikke tilgjengelig, men artikkelen blir oppdatert når dette blir publisert.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev