Det engang så stolte merket Lancia har ligget nærmest i dvale de siste år, men nå ser det ut som man vil blåse nytt liv i merket.
Tekst: Olav Barhaugen, Foto: Stellantis/Lancia
Etter at Fiat-konsernet slo seg sammen med PSA-gruppen for et par måneder siden trodde nok mange at det ville bety slutten for Lancia. Merket har de siste årene kun hatt en modell, nemlig småbilen Ypsilon. Den har kun vært solgt i hjemlandet Italia, men oppnådde faktisk å bli Italias nest mest solgte bil i 2020 med rundt 43.000 produserte biler.
Et såpass beskjedent salg blir som en dråpe i havet for det nye konsernet som har fått navnet Stellantis. De vurderes som verdens fjerde største bilkonsern, og har følgende bilmerker i porteføljen:
Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram Trucks og Vauxhall.
At det i dette selskapet skulle være plass til et såpass lite merke som Lancia var det nok få som hadde noen tro på.
Det var derfor en gledelig nyhet for tilhengerne når Luca Napolitano i dag kunngjorde den nye organisasjonen av merket med umiddelbar virkning.
«Vi lette etter et team av profesjonelle for å bygge fremtiden for Lancia-merket, og utnytte et enormt potensiale av lidenskap, engasjement og visjon,» sa Luca Napolitano, administrerende direktør for Lancia
Den nye ledergruppen består av fem personer, og i tillegg til Napolitano er følgende personer engasjert:
Paolo Loiotile er utnevnt til ansvarlig for Lancia Products.
Yann Chabert er utnevnt til ansvarlig for markedsføring og kommunikasjon.
Erica Valeria Ferraioli er utnevnt til å være ansvarlig for priser.
Roberta Zerbi er utnevnt til ansvarlig for Lancia & Alfa Romeo Europe.
Foruten Ypsilon, som deler mye teknikk med Fiat 500 har de øvrige bilene fra Lancia de siste årene vært omdøpte Chrysler-modeller. De siste «ekte» Lancia var Thesis som ble produsert fra 2001 til 2009 og Delta som gikk fra 2008 til 2014. Men også disse har hatt mye til felles med andre modeller fra Fiat-konsernet. Lancia har imidlertid hatt en stor plass i hjertet til mange bilentusiaster, ikke minst på grunn av merkets suksess i rallyløypene.
Hvilken plass Lancia vil få i Stellantis-gruppen er det ikke sagt noe om, men mest trolig vil man ta vare på tradisjonene og plassere Lancia som et premium-merke, på samme måte som DS har blitt det for Citroen. Lancia har jo tradisjoner for å være en teknologisk pionér, så at vi får se merket med elektrisk drivlinje er mye trolig. Uansett blir det spennende for verdens «Lancisti» å følge med favorittmerket sitt fremover.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev