Samtidig med den store milepælen er også de første hundre BYD Tang EV ferdigprodusert og klare for transport til Norge. Dette er de første av totalt 1500 biler som ankommer i 2021.

Tekst: Sven Furuly, Foto: BYD

Den samme uken som Norge feiret sin nasjonaldag gikk også flaggene til topps i Shenzen i Kina. Da nådde bilmerket BYD en milepæl ved å bli en av de første elbil-produsentene i verden å til ha produsert én million elektrifiserte biler. Markeringen fant sted med en stor seremoni på hovedkontoret da bil nummer én million, en BYD Han EV, rullet ut av fabrikken. Ansatte i flere ulike departementer, bransjeorganisasjoner, BYD partnere- og leverandører, 400 journalister og en rekke kunder var til stede for å markere den store begivenheten.

Seremonien markerte også starten på BYD’s satsing i Europa, med kunngjøringen om at de hundre første Tang EV er ferdigprodusert, og klare for å sendes til Norge. Det norske markedet er valgt ut som et nøkkelmarked og springbrett for det europeiske personbilmarkedet, der modellen Tang EV er den første som lanseres. BYD har tidligere annonsert at totalt 1500 eksemplarer av BYD Tang vil ankomme landet i løpet av året. Importøren RSA melder at de første bilene ankommer i løpet av sommeren, og de første kundeleveringen starter i august/september.

Jubileumsbilen var en BYD Han, en svært populær sedan og fabrikkens aller mest solgte modell i hjemlandet Kina. Den første hel-elektriske BYD-modellen ble lansert som konseptbil i 2004. 

BYD har vært en pioner innen batteriteknologi og utvikling av elektrifiserte kjøretøy i Kina, og har stått i front for det grønne skiftet helt siden 2003. I 2004 lanserte BYD den helelektriske konseptbilen ET på Beijing Auto Show, og markerte da inntredenen det elektrifiserte personbilmarkedet. I 2008 fulgte de opp med lanseringen av Plug-in hybriden F3DM.  Det er imidlertid BYD Han som har vært den største salgssuksessen hittil. Den helelektriske sedanen ble lansert for det kinesiske markedet i 2020, som har med sine ytelser og spesifikasjoner satt tolv rekorder globalt, og ni rekorder i Kina.

Ved hovedkontoret i Shenzen ble milepælen feiret med en stor tilstelning der gjester fra både inn- og utland deltok. Også handelsrådgiver ved den norske ambassaden, Rolf Petter Almklov, deltok.

-BYD tar sitt ansvar på alvor ved å sette fart på utviklingen innen elektrifiserte biler, forteller Wang Chuanfu, styreformann og administrerende direktør i BYD til Bilmagasinet. -Fra null til en million biler, er dette BYD’s svar på behovet for å påvirke bilindustrien i en grønnere retning. Dette markerer også reisen for hele det elektrifiserte bilmarkedet i Kina, fra å starte med ingenting, til å bli et ledende land innenfor bærekraft. -Reisen fra null til én million biler ville ikke vært mulig uten støtte fra bileiere, og dette er et mål vi har nådd sammen med våre kunder, sier Chuanfu.

Den store 7-seters SUV’en BYD Tang EV er nå på vei til Norge på skip og de første 100 bilene ankommer Norge i løpet av sommeren. Prisene starter på 599 900 kroner.

Som en takk til kundene, var også en rekke eiere av BYD-biler invitert til å delta i seremonien – deriblant den kommende eieren av bil nummer én million.  Rolf Petter Almklov, handelsrådgiver ved Den norske ambassaden i Kina, deltok også på seremonien. I tillegg til å markere at bil nummer én million har blitt produsert, ble det også markert at 100 utgaver av BYD Tang endelig er ferdigprodusert, og klare for å sendes til Norge.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev