Testsenteret i Spania er Nokian Tyres sitt tredje dekktestsenter og utfyller behovet til den finske dekkprodusenten for å kunne teste alle typer dekk under alle klimatiske forhold.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Nokian
Nordmenn flest forbinder det finske dekkmerket Nokian med selskapets legendariske Hakkapeliitta vinterdekk. Gjennom årenes løp er det lansert en rekke testvinnende piggdekk og piggfrie utgaver av dekket. Felles for disse er et kontinuerlig utviklingsarbeid og utallige tester utført på snø og is ved til dels ekstreme temperaturer ved selskapets «White Hell» testsenter i Ivalo, langt nord i Finland. Dette, sammen med testkjøring på selskapets andre testanlegg i Tampere, like ved fabrikkanlegget sør i Finland, har bidratt til å gi Hakkapeliitta sine gode egenskaper også på tørr og våt asfalt. Nokin har også lansert flere ulike sommerdekk-serier under dette merkenavnet, der gummiblandinger tilpasset vårt kjøligere nordiske klima har vær en viktig del av dekkenes gode egenskaper.
En viktig del av selskapets vekst de senere år kommer fra den sentral-europeiske og det nord-amerikanske markedet. Dermed er det også blitt stadig viktigere å utvikle og teste nye dekkserier under kontinuerlig høyere temperaturer. Tidligere har Nokian, i likhet med mange andre dekkprodusenter booket tid på Idiada-testanlegget i Spania for å kunne arbeide med de siste finjusteringene av nye dekk. Bruk av en testbane langt sør i Europa gjør også utviklingen av de nordiske sommerdekkene mer effektivt, ettersom temperaturforholdene om vinteren ofte kan tilsvare en nordisk sommer. Dermed kan fabrikken gjennomføre tester hele året – forutsatt at det er mulig å booke ledig tid på Idiada eller en av de andre banene so kan leiet.
For utviklingsingeniørene hos Nokian har det i en årrekke vært å drøm å kunne eie og drifte en egen testbane sør i Europa. Etter mange års planlegging ble byggingen av et slikt testsenter igangsatt i Spania i 2018, og dette arbeidet er nå i ferd med å nærme seg slutten. Nokian Tyres har nå startet testingen på det nye dekktestsenteret i Santa Cruz de la Zarza i Spania. Alle ti baner skal brukes til å teste dekkene i ekstreme forhold, og testsenterets kronjuvel er den 7 kilometer lange ovalbanen som strekker seg rundt hele testsenteret.
Alle testsentrene våre er innovative investeringer, og utvidelsen av testkapasiteten vår er et stort steg, forteller Olli Seppälä, sjef for forskning og utvikling i Nokian Tyres til Bilmagasinet. – De allsidige banene ispedd moderne utstyr gjør at vi kan teste dekk under flere forhold; i mye nedbør, i ekstrem varme og i svært tørre omgivelser. Testsenteret i Spania, kombinert med vintertestsenteret i Ivalo, Lappland, løfter vår totale testkapasitet til et helt nytt nivå, forteller han videre. Det nye testsenteret vil gjøre at selskapet kan redusere produktutviklingstiden samt styrke sin posisjon på premiumdekk. ‒ Nå kan vi teste dekkene våre selv, uten å behøve å tilpasse oss ledig banetid ved et av de kommersielle baneanleggene i Sør-Europa, og under de forholdene vi utvikler dekkene for. Dette gir oss et stort konkurransefortrinn, spesielt med tanke på at mange av produktene våre utvikles for de sentraleuropeiske og nord-amerikanske markedene, sier Seppälä.
Det nye testsenteret har allerede fått kallenavnet «Hakka Ring», etter en intern navnekonkurranse hos Nokian Tyres. Over 150 forskjellige navneforslag ble sendt inn, men det var «Hakka Ring» som gikk helt til topps. Valget falt på «Hakka Ring» ettersom Hakka og Hakkapeliitta er velkjente merkevarer, og fordi verdens mest berømte racerbaner ofte har tilnavnet «ring». Byggingen av testsenteret begynte som anført ovenfor i 2018, men ble noe utsatt på grunn av Covid-19. Da smittesituasjonen ble stabilisert, og målrettet tiltak var implementert, kunne det viktige arbeidet fullføres. ‒ Det er ikke mange testsentre i denne klassen som er bygget tidligere, så dette vil øke kredibiliteten vår som en premium dekkkprodusent, sier Jukka Kasi, visedirektør for produkter og utvikling. Nå som alle de forskjellige banene er ferdigstilt skal det settes sammen et team som skal jobbe på senteret. Testanlegget har også et eget besøkssenter, som allerede er åpnet og klart til bruk.
En viktig del av utviklingsarbeidet har vært knyttet til å gjøre det store testanlegget så bærekraftig som mulig. Det er gjort viktige grep for å spare på viktige ressurser som vann og strøm. Dette inkluderer blant annet montering og drift av over 1,000 solcellepaneler, resirkulering av vann og hvite tak på alle bygninger. Nettopp bruk av vann som fordeles ut over banedekket er viktig for å kunne teste dekk under alle mulige kjøreforhold. I det store området på 300 hektar er det derfor flere testbaner for tørre og våte forhold, så vel som for fartstesting i opptil 300 km/t. Nokian Tyres er også involvert i arbeidet med å forske på nye bio-baserte materialer i et område i nærheten av testsentret, for å på sikt kunne utvikle enda mer miljøvennlige dekk.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev