Bentley markerer sitt 100-års jubileum med en elektrisk og autonom konseptbil som skal vise veien inn i selskapets neste århundre.
Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Bentley
Bentley Motors ble stiftet i Januar 1919 av Walter Owen «W.O.» Bentley og markerte seg raskt som en produsent av raske og luksuriøse biler. Bentley var førstevalget for mang unge velstående briter som var glad i både fart og luksus. Disse ble gjerne kalt «The Bentley Boys» Det går mange historier om raske bilturer og veddeløp med Bentley, blant annet om Wolf Barnato som kappkjørte med toget fra Cannes til Calais. Bentley vant også Le Mans flere ganger.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Rolls Royce var Bentleys største konkurrent, og når depresjonen slo inn og etterspørselen etter luksuriøse biler minket var det Rolls Royce som hadde sterkest økonomi. Dermed ble Bentley kjøpt opp av konkurrenten, og ble i årene etter krigen stort sett bygd som en rimeligere versjon av Rolls Royces egne modeller. I 1998 ble Bentley en del av Volkswagen-konsernet, og har for tiden fire modeller i produksjon. Sedanene Mulsann og Flying Spur, Coupe/cabrioleten Continental GT og SUV-en Bentayga.
For å møte fremtiden avduket Bentley i går sin konseptbil EXP 100 GT som bygger på 100 års kompetanse innen luksusdesign og håndverk. En luksuriøs og elegant coupe som setter referansen til bærekraftig luksusmobilitet som er både autonom og elektrisk. Interiøret består av blant annet 5000 år gammelt treverk som er bevart i myrer og innsjøer, og et organisk lærlignende stoff lagd av rester etter vinproduksjon. Lakken er produsert av resirkulerte risskall.
Bilen skal gi fører og passasjerer en fullkommen Grand Touring opplevelse, enten man velger å bli kjørt eller selv ta over styringen. Stefan Sielaff, direktør for design sa under avdukingen av bilen: «Bentley EXP 100 GT representerer typen biler vi vil lage i fremtiden. Som de ikoniske Bentleys fra fortiden, samhandler denne bilen med passasjerens følelser og hjelper dem med å oppleve og beskytte minnene om de virkelig ekstraordinære reisene de tar. »
Bilens dimensjoner er enorme. 5,8 meter lang og 2,4 meter bred, til sammenligning er den store SUV-en Bentayga 5,1 meter lang og 2 meter bred. Det skal ikke være tvil om at dette er luksus av øverste klasse. Elementer av kobber og aluminium i både interiør og eksteriør fremhever det luksuriøse samtidig som dette var materialene som W.O. Bentley brukte for å skape legeringen til sitt berømte BR1 Aero-motorstempel som spilte en viktig rolle i luftkampene under første verdenskrig.
Dørene er to meter brede, og svinger ut og oppover. Fullt åpne rager de nesten tre meter til værs. Store vindusflater, også i taket gjør kupéen lys og trivelig. Fører og passasjerer sitter behagelig i individuelle seter i utsøkte materialer.
Batteripakken skal drive fire elektromotorer, en for hvert hjul, som vil gi bilen en akselerasjon på under 2,5 sekunder fra 0-100, en toppfart på 300 km/t og et dreiemoment på 1500 Nm. Bilen veier 1900 kg og vil ha en rekkevidde på 700 km.